پرستاری در کانادا

مطالعه مقاله آموزشی درباره پرستاری در کانادا از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

رشته پرستاری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در تمام  کشورهای دنیا به خصوص کانادا می باشد.باید گفت پرستاری در کانادا، از مشاغل پردرآمد در این کشور به حساب می‌آید.

مزایای تحصیل پرستاری در کانادا
  • آینده شغلی مناسب و جایگاه اجتماعی خوبی
  • کیفیت برتر آموزش
  • مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌ تحصیل در کانادا
  • امکان دریافت بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی
  • کار دانشجویی
  • امتیاز دریافت اقامت دائم و برخوردای از امکانات و تجهیزات پیشرفته
شرایط تحصیل پرستاری در کانادا

شرایط پرستار شدن در کشور کانادا با توجه به استان یا محدوده‌ای که فرد قصد کار کردن در آن را دارد، متفاوت می باشد. برای مثال، افرادی که در کبک زندگی می‌کنند، برای پرستار شدن نیازی به مدرک دانشگاهی نخواهند داشت. در این استان، افرادی که دارای دیپلم می باشند با گذراندن دوره‌های کالج ۲ الی ۳ ساله می‌توانند پرستار شوند و نیازی به مدرک کارشناسی نخواهند داشت.

شرایط ورود به رشته پرستاری در کانادا بر اساس استان  و یا دانشگاه یا کالج محل تحصیل متفاوت می باشد. برای مثال، در بعضی موارد ممکن است قبل از ثبت‌نام در رشته پرستاری، شرکت در چند دوره مقدماتی در دروس مرتبط با این رشته مثل، شیمی، ریاضیات و زیست‌شناسی، الزامی شود.

برای ورود به دوره‌های کارشناسی پرستاری در کانادا داشتن حداقل نمره آیلتس آکادمیک ۶٫۵ و  مدرک دیپلم مرتبط با علوم تجربی الزامی می باشد.

برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در رشته پرستاري، داشتن نمره آیلتس آکادمیک ۷ و مدرک لیسانس در شاخه‌های مرتبط و معدل نسبتاً بالا ( ۱۵ در ایران) الزامی می باشد.

برای ورود به مقطع دکترا در رشته پرستاري، داشتن مدرک فوق لیسانس پرستاری با حداقل معدل B، نمره ایلتس  ۷ (با حداقل ۶٫۵ در ریدینگ، ۷  اسپیکینگ و رایتینگ و ۷٫۵ در لیسنینگ)( یا تافل ۱۰۰) و مجوز RN الزامی می باشد.

یکی از دوره‌های پرستاری در کانادا دوره کار و تحصیل همزمان یا همان کوآپ می باشد که پرستاران را به‌صورت عملی برای چگونگی برخورد با بیماران آماده می‌کند. این دوره‌ها  یک سال و نیم تا سه ساله می باشند و پس از فارغ‌التحصیلی شدن افراد راحت تر وارد بازار کار خواهند شد.همچنین برای تحصیل در دوره کوآپ پرستاری کانادا داشتن مدرک زبان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره ۶ الزامی می باشد.

حداقل سن لازم برای شرکت در دوره‌های کوآپ پرستاری و دستیار بهداشت، ۱۹ سال می باشد.توصیه ی ما این است  که افراد زیر ۲۱ سال برای تحصیل در دوره‌های کوآپ پرستاری کانادا اقدام نمایند.

دسته بندی‌های پرستاری در کانادا به شکل زیر می باشد:

• پرستارانی که دوره‌های دو تا سه ساله را در استانهای مختلف کانادا گذرانده باشند، به اصطلاح LPN یا Licensed Practical Nurse می گویند.

• افرادی که دوره‌های دو الی سه ساله‌ی پرستاری را در اونتاریو یا کبک گذرانده‌اند، به اصطلاح RPN یا Registered Psychiatric Nurse می گویند.

• افرادی که در کشور کانادا دوره لیسانس پرستاری (دوره‌ی ۴ ساله) را گذرانده باشند ، به اصطلاح RN یا Registered Nurse گفته می شود.

• بعضی از پرستاران هم هستند که در شاخه‌ی روان پزشکی شامل رشته‌های سلامت روان می باشد که به صورت تخصصی فعالیت دارتد و مجاز به تجویز دارو برای بیماران می باشند.

شرایط و مدارک لازم برای ورود به رشته پرستاری در دوره های مختلف به شرح زیر است:
  • مدارک تحصیلی قبلی شخص متقاضی نظیر دیپلم و ریزنمرات ترجمه‌ شده
  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • رزومه تحصیلی قوی (معدل بالا)
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک زبان (آیلتس ۶٫۵ با حداقل ۶ در هر مهارت برای دوره لیسانس و ۷ – ۷٫۵ برای مقطع فوق‌لیسانس و دکترا)
  • ارائه مدارک سوابق کاری برای اثبات گپ تحصیلی

 

بعضی مدارک زیر برای تعدادی از دانشگاه‌ها به طور اضافه موردنیاز می باشد:

  • شرکت در آزمون کسپر (CASPer test) که یک تست شخصیت شناسی و هوش و ذهن می باشد.
  • شرکت در آزمون پرستاران کانادا (Registered nurse)

نکته

برای پذیرش در رشته پرستاری در مقطع دیپلم یا کارشناسی پرستاری، دانشجویان می بایست دوره دبیرستان را با دروس انگلیسی، ریاضیات، زیست‌شناسی و شیمی و با حداقل معدل C) ۶۱%-۷۸%) تمام کرده باشند. همچنین شرط ورود به دوره بین کارشناسی و کارشناسی ارشد که به تاپ آپ معروف می باشد شامل، داشتن حداقل ۱۶۰۰ ساعت سابقه کار در رشته پرستاری می باشد.لازم به ذکر است تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری برای رشته پرستاری در کانادا با محدودیت همراه می باشد .

انواع عناوین مدرک پرستاری در کانادا

  • پرستار دارای پروانه کار رسمی (Registered Nurse -RN): دارای مدرک 4 ساله پرستاری
  • کمک پرستار دارای پروانه کار رسمی (RPN- Registered Practical Nurse): در انتاریو و کبک، دارای دیپلمای دو یا ساله در رشته ی کمک پرستاری
  • کمک پرستار دارای مجوز کار (LPN- Licensed Practical Nurse): در سایر استان های کانادا و ایالت متحده
  • پرستار روانشناسی با پروانه کار (RPN): فقط برای فعالیت در بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا و مناطق
  • پرستار بهداشت روان (MHRN): فقط برای فعالیت در انتاریو و کبک
  • پزشک پرستار: یک RN دارای آموزش و گواهی تایید شده که می تواند وظایف بیشتری از جمله نوشتن آزمایش و تفسیر آنها و همچنین تجویز دارو را انجام دهد. این پرستاران را پرستاران ارشد نیز می نامند.

هزینه های تحصیل در رشته پرستاری در کانادا

در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، تحصیل در کانادا بسیار مقرون به صرفه می باشد. شهریه ی رشته ی پرستاری در کانادا با توجه به استان متغیر می باشد. هزینه ی سالیانه ی تحصیل در رشته ی لیسانس پرستاری حدود 19.000 دلار و ادامه تحصیلات تکمیلی معادل با 12,000 دلار کانادا است.

مهاجرت به کانادا به عنوان یک پرستار

هم اکنون، رشته ی پرستاری جزو مشاغل واجد شرایط از طریق نیروی متخصص فدرال در سیستم اکسپرس اینتری است. کد رشته ی پرستاری در سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا 3012 می باشد.  با اینکه کانادا درهای خود را به روی پرستاران آموزش یافته ی بین المللی باز کرده است، مراحل مشخصی وجود دارد که پرستاران برای اینکه بتوانند به محض ورود، کار خود را شروع کنند، باید آنها را انجام دهند. افرادی که می خواهند به عنوان پرستار در کانادا مشغول به کار گردند، باید دارای یکی از عناوین تخصصی همانند LPN، RPN یا RN باشند و شرایط و الزامات اجباری پرستاری در کانادا را برآورده نمایند. سرویس ملی ارزیابی پرستاری (NNAS)، یکی از هیئت های گسترده ی کانادایی می باشد که ارزیابی های اولیه از پرستاران آموزش یافته ی بین المللی (IEN ها) که قصد فعالیت در کانادا را دارند، انجام می دهد. برای استفاده از این سرویس استان و منطقه ی زندگی و کار باید مشخص گردد. شرایط ثبت نام در هر استان متفاوت می باشد و افراد باید بر اساس نظام پرستاری استانی کانادا که قصد فعالیت در حرفه ی پرستاری را دارند، ارزیابی گردند. به عنوان یک IEN قبل از اینکه درخواست شما در هر یک از نظام های پرستاری در نظر گرفته شود، باید حساب ایجاد نمایید. مرحله ی بعدی تصمیم گیری در مورد موقت یا دائمی بودن اقامت برای تعیین نوع مجوز کار می باشد. برنامه ی نیروی متخصص کبک برای اقامت دائم می باشد. برنامه ی نیروی متخصص فدرال نیز به پرستاران واجد شرایط کمک می کند تا بدون نیاز به یک پیشنهاد شغلی معتبر بتوانند اقامت دائم آنجا را بگیرند. اقامت موقت از طریق یک مجوز کار و یک پیشنهاد شغلی معتبر بدست می آید. قبل از تایید اقامت دائم، مدارک تحصیلی ارزیابی می گرند. بعد از پذیرش مدارک، می توان به عنوان یک پرستار در کانادا ثبت نام کرد و بعد از آن برای یافتن کار پرستاری و مجوز کار اقدام کرد.

شرایط ثبت نام به عنوان یک پرستار دارای پروانه کار (متقاضیان خارجی)

برای فعالیت در زمینه پرستاری به عنوان یک پرستار یا کمک پرستار دارای پروانه کار، دانشجویان بین المللی باید دارای گواهی ثبت نام باشند. برای این کار باید الزامات زیر در نظر گرفته شود:

  1. مجوز کار در کانادا
  2. گذراندن دوره ی پرستاری معادل با مدرک لیسانس چهار ساله ی پرستاری (همه ی استان های کانادا) یا دیپلمای کمک پرستاری (فقط استان کبک)
  3. داشتن سابقه ی کار در رشته ی پرستاری قبل از صدور گواهی ثبت نام
  4. گذراندن NCLEX-RN یا CPNRE به ترتیب برای پرستاران و کمک پرستاران دارای پروانه کار
  5. مدارک تسلط بر زبان انگلیسی (یا فرانسه)

حقوق پرستاران در کانادا

طبق جدیدترین آمار، بالاترین میانگین دستمزد ساعتی برای این رشته در شهر ادمونتون، آلبرتا معادل با 41.90 دلار و پایینترین میانگین دستمزد در شهر مونترآل کبک با 29.00 دلار در ساعت است. درآمد سالیانه ی پرستاری در کانادا بین 65,000 تا 75,000 دلار متغیر می باشد.

وظایف پرستاران در کانادا

  • ارزیابی بیمار به منظور تعیین مداخلات صحیح پرستاری
  • مدیریت داروها و درمان
  • انجام یا نظارت بر تجهیزات و وسایل پزشکی
  • کمک به جراحی و سایر روال های پزشکی
اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید