نگارش استادی پلن

مطالعه مقاله آموزشی درباره نگارش استادی پلن از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

هنگام درخواست ویزای تحصیلی  کانادا ، شما باید یک استادی پلن ارائه دهید و درآن به آفیسر مهاجرتی توضیح دهید که چرا می خواهید در کانادا تحصیل کنید و اینکه چگونه تحصیل در کانادا با اهداف آینده شما مطابقت دارد. 

استادی‌ پلن(Study Plan) در لغت به معنای «برنامه‌ریزی تحصیلی» است. استادی پلن مثل نقشه راه به شما کمک می‌کند تا تحصیل خود را هدفمند کنید و زمان‌های مطالعه، اهداف، دوره‌ها و … خود را بر اساس آن تعیین کنید.

هدف از ارائه استادی پلن:

در واقع مهمترین هدف از ارائه استادی پلن این است که آفیسر مهاجرتی را قانع کنید که ادامه تحصیل شما در کانادا هدفمند است و شما بعد از اتمام تحصیل قصد بازگشت به کشور خودتان را دارید و می خواهید از تجربیات بدست آمده خود برای بهبود جایگاه شغلی و علمی خود استفاده کنید.

برای نوشتن استادی پلن خوب، اهدافتان را باید دقیق و تعریف‌شده بیان کنید. آفیسر همچنین باید از توانایی شما برای تحصیل در کانادا اطمینان حاصل کند.

یک استادی پلن خوب به‌درستی می‌تواند اهداف، انگیزه‌ها، تجربیات، مهارت‌ها و پیشینه تحصیلی شما را مشخص کند و به افسر پرونده کمک کند تا درک درستی از قصد شما برای تحصیل بدست بیاورد و با دید بهتری شما را بپذیرد. 

 

نکات مهم در نگارش استادی پلن:
  • کوتاه باشد( ترجیحا یک یا دو صفحه با حدود 800 کلمه باشد)
  • کلیشه ای و تکراری نباشد(از کلمات و عبارت‌های بیش از حد احساسی استفاده نکنید و از نمونه های آماده استفاده نکنید)
  • دقیق و با جزئیات باشد(اهداف خود را صریح و دقیق بیان کنید)
  • واقعی باشد( براساس داستان واقعی زندگی خود بنویسید. نیازی به جزئیات اضافی نیست)
  • ایرادات املایی و گرامری نداشته باشد(یک متن قوی و بدون غلط تاکیدی بر مهارت‌های زبانی شما است)

علاوه بر رعایت نکات مهم در نگارش استادی پلن باید به یک سری سوالات متداول پاسخ دهید.

  • چرا می خواهید در رشته مورد نظر در کانادا تحصیل کنید؟

    

درپاسخ به این سوال می توانید به مواردی از جمله کیفیت بالای سیستم آموزشی کانادا، اعتبار دانشگاه های کانادا، تنوع فرهنگی بالا این کشور و انگلیسی زبان بودن آن اشاره کنید . همچمین می توانید درباره کیفیت رشته و دانشگاه کانادا توضیح بدهید.دسترسی به ابزارهای به‌روز و ضروری برای پژوهش مد نظرتان، یا ارائۀ دوره‌ای خاص در مراکز آموزشی کانادا که در داخل کشورتان نیست، معمولا دلایل بهتر و تاثیرگذارتری هستند.

  • هدف نهایی شما از تحصیل چیست؟

 

در پاسخ به این سوال باید نشان دهید که ادامه تحصیل شما در کانادا هدفمند و با برنامه است.انطباق رشته و دانشگاه انتخابی با اهداف شغلی شما مناسب است و  به این نتیجه رسیده‌اید که کانادا در این رشته به‌خصوص بسیار پیشرفته است و واحدهای درسی ارائه‌شده در آن به‌روز و کاربردی هستند.

  •  چرا همین رشته را در کشور خود ادامه تحصیل نمی دهید؟

 

ارائه پاسخ قانع کننده در این بخش بسیار مهم است، یکی از دلایلی که می‌توانید برای این سؤال بیاورید این است که مدرک کانادایی اعتبار بالایی دارد و یا اینکه با داشتن مدرک کانادایی حقوق بالاتری را در آینده کسب خواهید کرد. در این قسمت همچنین می‌توانید تفاوت‌های کلی تحصیل بین کشور خود و کانادا را توضیح دهید.
همچنین ممکن است رشته مورد نظر، در کشور شما وجود نداشته باشد که در این صورت حتماً اشاره کنید که راجع به این موضوع تحقیق کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید.

  • چگونه تحصیل در این رشته ، فرصت های شغلی شما را در کشور مبدا افزایش می دهد؟

در این سوال باید نشان دهید که چگونه ادامه تحصیل باعث پیشرفت شما در کشور مبدا( کشور خودتان) می شود. مواردی مثل ایجاد یک مهارت شغلی . بهبود جایگاه شغلی یا افزایش درآمد با مدرک کانادایی باشد.همچنین ممکن است شغل مطلوبی را در کشور خود پیدا کرده باشید که تحصیلات و مهارت لازم را برای آن ندارید. 

  • چه وابستگی هایی به کشور محل زندگی خود دارید؟

وجود وابستگی های قوی در کشور خودتان ، آفیسر مهاجرتی را قانع می کند که شما پس از اتمام تحصیل به کشور خودتان باز میگردید. پس بهتر است وابستگی های خانوادگی، شغلی و … را به صورت کامل نشان دهید. برای مثال اگر متأهل هستید و همسر و فرزندی دارید که در کانادا شما را همراهی نمی‌کنند، می‌توانید به این موضوع اشاره کنید. یا چنانچه در اعضای خانواده شما افراد ناتوان یا سالخورده‌ای هستند که نیاز به کمک دارند، می‌توانید به آن‌ها اشاره کنید.

 

چند نکته :

استادی پلن مناسب می‌تواند شما را نسبت به رقبای‌تان برجسته‌تر کند. این نامه با اثبات شایستگی‌های شما شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا را بالاتر می‌برد. به همین دلیل باید آن را دقیق، تاثیرگذار، بدون غلط و صادقانه بنویسید

بسته به برنامه تحصیلی شما استادی پلن می‌تواند به زبان انگلیسی یا فرانسه نوشته شود. اگر برنامه تحصیلی شما انگلیسی است استادی پلن شما باید به زبان انگلیسی، و اگر به زبان فرانسه است باید به زبان فرانسوی نوشته شود.

استادی پلن در نتیجه ویزا تأثیر دارد ولی نه آنقدر زیادکه فکر میکنید،  استادی پلن در واقع چکیده‌ای از مدارک شما است. در استادی پلن این فرصت را دارید تا راجع به مدارک خود توضیح دهید. بابت تمام مواردی که در استادی پلن توضیح می‌دهید، مدارکی وجود دارد که پیش روی آفیسر است.

 

 

برای کمک و دریافت مشاوره برای ویزای تحصیلی کانادا با پارسه در ارتباط باشید 

اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید