ویزای تحصیلی ایتالیا

فهرست اطلاعات درباره ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا چیست؟

ویزای تحصیلی ایتالیا با توجه به هزینه های پایین تحصیل در این کشور متقاضیان زیادی دارد. برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا و تحصیل در این کشور می توانید تسلط خود به زبان انگلیسی یا ایتالیایی را متناسب با دوره مورد نظر اثبات کنید. همچنین ارائه 450 یورو تمکن مالی به همراه 150 یورو به عنوان هزینه بیمه پیش از اقدام برای دریافت ویزا تحصیلی ایتالیا از موارد مورد نیاز آن است. ایتالیا در مقایسه با بسیاری از کشور های اروپایی سخت گیری کمتری نسبت به گپ تحصیلی و سن داشته و افراد می توانند در بسیاری از مقاطع پذیرش تحصیلی بگیرند.

شما باید شهریه دانشگاه را از پیش پرداخته باشید یا نشان دهید که مبلغ شهریه را در حساب بانکی خود دارید. برای هزینه های زندگی در ایتالیا نیز باید نشان دهید که برای هر ماه زندگی در ایتالیا حداقل مبلغ 450 یورو در حساب بانکی خود دارید.
وزارت ایتالیا برای آن دسته از متقاضیانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، دستور داده است تا تمکن مالی و گردش حساب برای ویزای تحصیلی ایتالیا خود را ارائه دهند. دلیل اصلی ارائه گردش حساب برای ویزای تحصیلی ایتالیا این است که این کشور مطمئن شود متقاضیان از پس هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور بر می آیند. حداقل گردش حساب برای ویزای تحصیلی ایتالیا برای هر ماه زندگی در ایتالیا مبلغ 450 یورو می باشد. در صورتی که قرار است برای تمکن مالی صورت حساب ارائه دهید، می بایست یک نسخه اصلی از صورتحساب های بانکی خود را که در ماه گذشته صادر شده است ارائه دهید. صورتحساب بانکی باید توسط یک مقام رسمی بانک مهر و امضا شود. همچنین می توانید اصل و فتوکپی صورت حساب پس انداز را ارائه دهید. همچنین باید یک کپی از رسید خودپرداز صادر شده در سه روز گذشته که موجودی حساب را نشان می دهد، ارائه کنید. دقت نمایید که گردش حساب برای ویزای تحصیلی ایتالیا بهتر است 6 ماه باشد یعنی بهتر است میزان هزینه جهت تمکن مالی حداقل به مدت 6 ماه قبل از اقدام در حساب شما باشد.

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا

داشتن تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا (شخصی یا خانواده) برای پوشش طول مدت تحصیل در ایتالیا معادل ۴۶۰ یورو در ماه (معادل ۶,۰۰۰ یورو سالانه) است. از این رو متقاضی می‌تواند صورت حساب بانکی سه ماه آخر به زبان انگلیسی، به نام شخص دانشجو یا یکی از والدین. (به ضمیمه آن شناسنامه صاحب حساب، ترجمه شده به زبان ایتالیایی یا انگلیسی) و سایر اطلاعات مربوط به درآمد خانواده (قرارداد کاری، بیمه تامین اجتماعی، اقرار نامه مربوط به درآمد) را ارائه نماید.

شرایط سنی اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا در مدارس بهتر است گپ تحصیلی برای افرادی با سن پایین، یعنی زیر 18 سال وجود نداشته باشد. دانشجویانی که قصد دارند در ایتالیا در مقطع لیسانس اقدام کنند بهتر است زیر 28 سال باشند و آنهایی که در مقطع فوق لیسانس حاضر به اقدام هستند کمتر از 35 سال سن داشته باشند. تحصیل در این کشور برای افرادی که نیازمند داشتن همراه با خود هستند یا به طور کلی علاقه دارند فردی همراهشان باشد مناسب نیست. به دلیل اینکه ایتالیا ویزای همراه صادر نمی‌کند و این می تواند برای افراد متاهل و دارای فرزند شرایط سختی را به همراه بیاورد. در این مورد بهتر است متقاضی به کشوری که برای تحصیل محدودیت سنی ندارد و ویزای همراه دارد، اقدام کند. مانند سوئد، فنلاند، دانمارک، هلند، نروژ، مجارستان و….. . در برخی از این کشور ها حتی همراه فرد اجازه کار و فرزند زیر 18 سال خب تحصیل به صورت رایگان خواهد داشت و این یکی دیگر از نکته های مثبت در این کشور هاست.
برخی از دانشگاه‌ها در این زمینه‌ سخت‌گیرتر هستند و برخی هم انعطاف بیشتری به خرج می‌دهند. به صورت کلی می‌توان گفت سنین زیر چهل سال یا حدود 35 سال می‌توانند به اپلای تحصیلی برای ایتالیا امیدوار باشند. با این وجود شرایط استثناء نیز وجود دارد به طوری که افراد بالای 35 سال نیز با داشتن رزومه قوی موفق به دریافت پذیرش شده‌اند.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشجویان بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا نیاز است که از طریق سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود اقدام کنند. توجه داشته باشید که متقاضیان برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، نیاز است که حداقل ٣ ماه قبل از ورود به ایتالیا اقدام کنند. زیرا زمان پردازش درخواست ویزا بین 1 تا 3 هفته طول میکشد.

مدارک مورد نیاز دانشجویان به تفکیک مقطع و رشته :

متقاضیان کارشناسی ارشد :

برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا نامه رسمی پذیرش از دانشگاه، اصل مدرک و ترجمه دیپلم و پیش دانشگاهی و ریزنمرات ، اصل مدرک و ترجمه لیسانس و ریزنمرات ، مدرک زبان، نامه تمکن مالی ، ترجمه شناسنامه

متقاضیان کارشناسی :

نامه رسمی پذیرش یا نامه پذیرش اولیه برای آزمون، اصل مدرک و ترجمه دیپلم و پیش دانشگاهی و ریزنمرات ، مدرک زبان ، مدرک تمکن مالی ، ترجمه شناسنامه

برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید