رشته پزشکی در ایتالیا

مطالعه مقاله آموزشی درباره رشته پزشکی در ایتالیا از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

رشته پزشکی در ایتالیا طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا 6 ساله می باشد. و پس از پایان این 6 سال، دانشجویان به مدت 6 ماه وارد آموزش کلینیکال می شوند. پس از آن می توانند مجوزهای مربوطه را دریافت خواهند کرد. و می توانند در کشور ایتالیا به عنوان پزشک به فعالیت بپردازند. برای تحصیل در ایتالیا و در رشته پزشکی باید در آزمون ورودی این رشته قبول شوید که به نام آزمون IMAT در این کشور شناخته می شود و سالی یک بار برگزار می گردد. ظرفیت پذیرش این رشته برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا هر سال اعلام می شود. مزیت تحصیل پزشکی در ایتالیا این است که در صورت قبولی در آزمون IMAT نیازی به شرکت در مصاحبه برای پذیرش نیست و معدل دیپلم تاثیر چندانی روی پذیرش نخواهد داشت و همچنین نیازی به ارائه توصیه نامه برای پذیرش نمی باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بسته به میزان موفقیت در آزمون IMAT امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ایتالیا وجود دارد. خوشبختانه در حال حاضر مدت 10 سال می باشد که تحصیل در بسیاری از دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است، تعدادی از این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه باری، دانشگاه بولونیا، دانشگاه مسینا، دانشگاه تورین، دانشگاه پادوا و … که نه تنها دانشگاه ها سطح بالایی هستند بلکه شهریه آن ها نیز به نسبتا پایین می باشد.

شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی در کشور ایتالیا حدودا به میزان 1200 یورو در سال می باشد و شهریه دانشگاه های خصوصی نیز در این کشور حدودا 15,000 یورو در سال می باشد. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بسته به نوع زندگی هر فرد متفاوت می باشد اما برای یک نفر دانشجو می تواند با حدود 600 یورو در ماه می تواند هزینه های زندگی در ایتالیا را پوشش دهد.

اخذ پذیرش تحصیلی

درخواست پذیرش تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا در سال یک بار و در یک بازه مشخص زمانی و پروسه آن در مدت کوتاهی انجام می شود. همانطور که پیشتر عرض شد برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نیاز به شرکت در آزمون IMAT در ایتالیا می باشد. اما برای دانشجویان بین المللی لازم است قبل از درخواست برای شرکت در این آزمون نیاز است مدرک DV (Dichiarazione di Valore) یا همان تاییدیه دیپلم را بدست آورید. برای این امر می توانید با سفارت کشور ایتالیا در ارتباط باشید.

شرایط آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون IMAT در سال 2011 توسط سیستم طراحی آزمون کمبریج به زبان انگلیسی طراحی شد و از همان زمان در کشور ایتالیا برگزار می گردد. در مورد شرایط آزمون IMAT در ایتالیا می توان گفت که این آزمون محتوی 60 سوال می باشد و زمان آزمون نیز 100 دقیقه است و این 60 سوال به صورت چهار بخش می باشد که این بخش ها شامل بخش های زیر می شوند.

بخش اطلاعات عمومی (General Knowledge)

بخش زیست (Biology)

شیمی

ریاضی و فیزیک

نمره کل آزمون آیمت 90 است. برای رشته هایی که پذیرش ساده تری دارند مانند جراحی یا رشته های پیراپزشکی حداقل نمره کسب شده. باید نمره 20 باشد. پاسخ صحیح به هر سوال در این آزمون 1.5 نمره مثبت و پاسخ اشتباه در این آزمون 0.4- نمره خواهد داشت. هزینه شرکت در این آزمون نیز به میزان 130 یورو می باشد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است. که برای شرکت در این آزمون نیازی نیست. که حتما به کشور ایتالیا سفر کنید. و امکان شرکت در آزمون IMAT در 35 مرکز در سراسر جهان امکان پذیر است. به عنوان مثال در کشورهای امارات (دبی)، ترکیه (استانبول)، آذربایجان (باکو)، قبرس و … این مراکز وجود دارند.

نکته دیگری که در رابطه با آزمون IMAT وجود دارد این است که این آزمون فقط برای علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی نمی باشد و کسانی که مایل به تحصیل در رشته هایی مانند جراحی، ژنتیک پزشکی، بیولوژی، بیوکمیستری و … هستند می توانند. از طریق این آزمون اقدام نمایند.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا

هنگام بررسی مقاصد تحصیل در خارج از کشور، ایتالیا خود را به عنوان یکی از قوی ترین مدعیان معرفی می کند. این به این دلیل است. که دارای قدیمی ترین دانشگاه های تأسیس شده. به ویژه در زمینه پزشکی است. از مهمترین نکات که باید به آن توجه داشت. شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا می باشد. اغلب دانشگاه های ایتالیا هیچ گونه شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا را برای متقاضیان اعمال نمی کنند. اما توجه نمایید. که شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور بسیار مهم است.

یعنی ممکن است شما بتوانید. رشته پزشکی در ایتالیا از یک دانشگاه در این کشور پذیرش بگیرید ولی نتوانید .ویزای تحصیلی ایتالیا را به دلیل بالا بودن سن اخذ نمایید. پس رعایت شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ ویزا بسیار حائز اهمیت می باشد. متقاضیانی که بین 18 الی 25 سال هستند. از شانس بسیار خوبی برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا برخوردار می باشند.

آخرین مقالات

آخرین اخبار
اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید