مدارک لازم جهت تحصیل دکتری در ایتالیا

مطالعه مقاله آموزشی درباره مدارک لازم جهت تحصیل دکتری در ایتالیا از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

تحصیل در مقطع دکتری در کشور ایتالیا فرصت خوبی برای کسب اقامت به ایتالیا و استفاده کردن از مزایای این کشور است. در ایتالیا دوره‌ های آموزشی با کیفیتی در مقطع دکتری وجود دارد. این درحالی است که هزینه تحصیل در مقطع دکترا ایتالیا از لحاظ اقتصادی خوب است و بورسیه ‌های تحصیلی گوناگونی برای دانشجو درنظر گرفته میشود. اگر قصد پذیرش در مقطع دکتری را در ایتالیا دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات تکمیلی در این مسئله بدست آورید.

شرایط پذیرش در مقطع دکتری در ایتالیا

ایتالیا از کشورهای پرتقاضا برای تحصیل در مقطع دکترا است.  سالانه متقاضیان متعددی را به سوی خود میکشاند. علت آن، هزینه ‌های کم زندگی و تحصیل در این کشور است که با هیچ جای دیگری قابل قیاس نیست و بورسیه ‌های گوناگونی دارد که به دانشجویان مقطع دکترا تعلق میگیرد. علاوه بر آن، سیستم و روش آموزش در دانشگاه ‌های ایتالیا پیشرفته و حرفه‌ای است و هدف افراد در این دانشگاه ‌ها این است که در انتهای دوره دکترا، دانشجویان این مقطع مهارت و اطلاعات زیادی کسب کرده باشند.

زندگی در این کشور زیبا تجربه‌ای هیجان‏انگیز و فراموش‏نشدنی خواهدبود. پس اگر به این تجربه علاقمند هستید، شرایط تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا، اولین کاری است که باید درمورد آن تحقیق کنید.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل  دکترا در ایتالیا

از شرایط لازم برای تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا، داشتن مدرک زبان این کشور است. گرچه که دوره‌ های مقطع دکترا در ایتالیا اغلب به زبان ایتالیایی ارایه میشوند اولی اکنون بیش از 500 دوره دکترا به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور وجود دارد و متقاضیان میتوانند براساس علاقه و سطح مهارت خود یکی از زبان‌ های انگیسی یا ایتالیایی را برای تحصیل در این کشور انتخاب کنند.

اگر متقاضیان تمایل داشته باشند به زبان ایتالیایی مشغول تحصیل شوند باید مدرک زبان ایتالیایی CILS یا CELI دریافت کنند. متقاضیانی که برای تحصیل دوره دکتری در ایتالیا به زبان انگلیسی اقدام می‌کنند، باید در آزمون زبان (IELTS)  شرکت کنند.

مدارک لازم جهت تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

برای تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا باید مدارکی را برای دانشگاه ارسال کنید. اغلب ارسال مدارکی مانند مقالات، رزومه‏تحصیلی و ریز نمرات برای استاد راهنما نیز الزامیست. مدارک لازم برای تحصیل دکترا ممکن است در هر دانشگاهی تفاوت داشته باشد؛ پس حتما پیش از فرستادن مدارک، سایت دانشگاه مد نظرتان را برای ارسال دقیق مدارک خواسته شده بررسی کنید. کلیات مدارک موردنیاز برای پذیرش مقطع دکترا در ایتالیا شامل این موارد است:

  • گذرنامه با اعتبار 6 ماه
  • ارایه انگیزه ‌نامه
  • دریافت توصیه ‌نامه از چندین استاد
  • رزومه تحصیلی
  • رزومه کاری (در صورت وجود)
  • ترجمه اصل مدرک تحصیلی دوره کارشناسی ارشد و ریز نمرات
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS یا مدرک زبان ایتالیایی CILS یا CELI
  • ترجمه پایان‌ نامه دوره ارشد به همراه پروپوزال تحقیقاتی
  • ارائه مقالات پژوهشی ترجیحاً بین‎المللی  (ISI)
  • گواهی نامه بیمه

 

مدت زمان تحصیل مقطع دکترا در ایتالیا

مقطع دکترا در دانشگاه ‌های ایتالیا اغلب یک دوره تحقیقاتی است، ولی دانشجویان، واحد های نظری و درسی هم میگذرانند که تعداد آن بر اساس رشته‏تحصیلی فرق دارد. به‏همین دلیل طول مقطع دکترا در ایتالیا بین 3 تا 4 سال است؛ ولی اکثرا این دوره حدود 3 سال است و سال 4 نیاز به دریافت مجوز از همان دانشگاه دارد. در پایان مقطع دکترا دانشجویان مشمول ارایه پایان ‌نامه هستند. همچنین دانشجویان جلسه دفاع از پایان ‌نامه نیز خواهندداشت. در این جلسه دانشجویان باید در مقابل هیئت داوران از پایان‎نامه تحصیلی خود دفاع کنند.

هزینه تحصیل دوره دکترا در دانشگاه‌های ایتالیا

ایتالیا از کشورهایی است که هزینه تحصیل در آن کشور در برابر با دیگر کشورها بسیار پایین است و یکی از علت های آن بورسیه ‌هایی است که به دانشجویان میدهند. با این وجود بحث هزینه تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا از جمله مسائل مهم برای متقاضیان است. هزینه مقطع دکتری در دانشگاه ‌های ایتالیا بسته به رشته و نوع دانشگاه تفاوت دارد. برخی رشته‌ ها ممکن است واحد های آزمایشگاهی یا عملی داشته‏باشند. پس برای اطلاع دقیق شهریه باید سایت همان دانشگاه را بررسی کنید.

ولی بطور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی کمتر از دانشگاه ‌های خصوصی بوده و بطور میانگین 1,600 € در سال است. هزینه تحصیل مقطع دکترا در دانشگاه‌های ایتالیا به شرح زیر است:

شهریه سالانه 400€   – 900€  دانشگاه های دولتی

شهریه سالانه 6,000 € – 20,000 € دانشگاه های خصوصی

مزایای تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا

ایتالیا مقصد مهاجرتی محبوبی در جهان است و این موضوع بدون علت نیست. قطعا بسیاری از افراد وقتی به امتیاز های زندگی در ایتالیا می‏اندیشند، اولین چیزی که در نظرشان می‏آید جاذبه‌ های دیدنی و تاریخی ایتالیا، برند های معروف مد و فشن و غذا های معروف ایتالیایی است. ولی در کنار این موارد تحصیل مقطع دکتری در ایتالیا مزایای دیگری نیز دارد که قابل توجه هست. از جمله:

  • امکان سفر و رفت‏وآمد به کشورهای حوزه شینگن با دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا
  • تحصیل در بهترین دانشگاه ‌های دنیا با رتبه ‌های بالا زیرنظر بهترین اساتید
  • به صرفه بودن هزینه تحصیل
  • امکان دریافت بورسیه‌ برای کاهش هزینه ‌های تحصیل
  • هزینه پایین زندگی و اقامت در ایتالیا نسبت به سایر کشور های اروپا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی یا ایتالیایی به دلخواه
  • اجازه 30ساعت کار در هفته درحین تحصیل
  • سیستم آموزشی بسیار پیشرفته
  • امکان کار و زندگی در ایتالیا پس از اتمام تحصیل

 

سخن آخر

تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا فرصت‌ های زیادی را به دانشجویان می‏دهد. افرادی که قصد پذیرش در مقطع دکترا ایتالیا را دارند، پس از آماده‌سازی مدارک و شرایط موردنیاز به شروع، باید به مکاتبه با اساتید برای پیدا کردن استاد راهنما کنند و سپس درخواست خود را برای دانشگاه مورد نظر بفرستند. نیازی نیست دانشجویان از بابت هزینه‌ های دوره تحصیل خود نگران باشند، چون که بطور معمول بورسیه تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا تعلق می‌گیرد.

اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید