تفاوت آیتلس کامپیوتری و آیتلس کاغذی

مطالعه مقاله آموزشی درباره تفاوت آیتلس کامپیوتری و آیتلس کاغذی از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌ها در سطح جهان است که اعتبار بین‌المللی دارد. این آزمون به دو صورت کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌شود. 

یکی از نوین‌ترین انواع آزمون‌های ایلتس، آزمون آیلتس کامپیوتری است. این آزمون برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ ابداع شد و پس از آن در ۲۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفت. امروزه با توجه به تعدد متقاضیان این آزمون، در سر تا سر جهان می‌توان به صورت کامپیوتری امتحان آیلتس را به سرانجام رساند‌.

البته ویژگی‌های این دو آزمون در نوع کاغذی و آیلتس یکسان هستند. یعنی تایم و مطالب هر دو آزمون کاملا به هم شبیه هستند.در کل تفاوتی از لحاظ ساختاری و اعتبار بین این دو نسخه وجود ندارد و تنها تفاوت‌ آن‌ها در نحوه برگزاری است.

آزمون کامپیوتری آیلتس چیست؟

computer-based IELTS یا همان آیلتس کامپیوتری اولین بار در سال ۲۰۱۶ در انگلیس و چند کشور دیگر برگزار شد. نحوه شرکت در این آزمون به این صورت است که سوالات مختلف در زمان مقرر بر روی صفحه کامپیوتر شما نمایش داده می‌شود و شما به وسیله تایپ کردن می‌توانید به آن ها پاسخ داده و در آزمون شرکت کنید.

در این آزمون برخلاف بسیاری از آزمون‌های کامپیوتری دیگر امنیت، انسجام و اعتماد لازم برقرار است به همین دلیل در مقایسه بین آزمون آیلتس کامپیوتری و کتبی می توانیم با قدرت بگوییم که چیزی از ارزش و اعتبار مدرک آیلتس کامپیوتری کاسته نشده است.

این آزمون شامل بخش‌های Reading ،Writing ،Listening و Speaking می‌شود

مزایای آزمون کامپیوتری آیلتس:

1. آزادی‌ عمل بیشتر در انتخاب روز و ساعت امتحان:
اولین ویژگی آیلتس کامپیوتری این است که این آزمون، در تاریخ‌ و زمان‌های متعددی برگزار می‌شود. حتی گاهی در این آزمون می‌توان صبح یا عصر بودن برگزاری آزمون را نیز انتخاب کرد.
 2. دریافت سریع‌ تر نتایج:

به‌ طور متوسط، نتیجه تست کامپیوتری در عرض ۳ تا ۵ روز بعد از برگزاری آزمون منتشر می‌ شود

3.تشخیص سوالات پاسخ داده شده و نشده

به راحتی می‌توانید سوالاتی را که در قبل به آن‌ها پاسخ نداده‌اید را با صرف زمان بسیار کمی پیدا کنید زیرا رنگ سوالات پاسخ داده شده و نشده در این آزمون متفاوت است.

4. تایمر آزمون:

در گوشه‌ای از صفحه یک تایمر وجود دارد که با آن راحت‌تر می‌توانید زمان خود را برای پاسخ‌گویی به سوالات مدیریت کنید.

5.کمک به محیط زیست:

به دلیل استفاده نکردن از کاغذ، این آزمون برای محیط زیست بهتر است 

و…

معایب آزمون کامپیوتری:

  1. مهارت‌های کامپیوتری ضعیف مانند تایپ کند و اشتباه و ناخوانا بودن نوشته‌ها می‌تواند روی عملکرد شما در بخش‌های مختلف آزمون تاثیر بگذارد.
  2. در این آزمون امکان اصلاح نوشته‌های خود را در لحظه آخر ندارید و پس از تمام شدن زمان هر بخش، به بخش بعدی منتقل می‌شوید.
  3. اگر هدفون یا هدست شما کیفیت خوبی نداشته باشد، ممکن است در درک و شنیدن متن‌ها با مشکل مواجه شوید.
  4. املا و گرامر شما توسط کامپیوتر اصلاح نمی‌شود.

آزمون آیلتس کاغذی چیست؟

آزمون آیلتس کاغذی (IELTS on paper) جهت ارزیابی توانایی افراد در ۴ بخش شنیداری، مکالمه، نوشتاری و خواندن زبان انگلیسی است که به‌صورت حضوری و کتبی برگزار می‌شود. این آزمون نیز در کشورهای بسیاری ارائه می‌شود و سالانه حدود ۲.۵ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند.

مزایای آزمون کاغذی:

  • سوالات با استفاده از کاغذ و مداد پاسخ داده می‌شوند که این موضوع به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا زمان خود را بهتر تنظیم کنند.
  • امکان برگشتن به بخش‌های قبلی آزمون وجود دارد و می‌توانید در حین آزمون اشتباهات خود در بخش‌های قبل را اصلاح کنید
  •  می توانید عملکرد سریع تری داشته باشید در پاسخگویی به سوالات
  • تسلط بیشتر در پاسخ دادن به سوالات داشته باسید
  • عدم نیاز به کامپیونر و آشنایی با مبانی آن
  • و…

معایب آزمون کاغذی :

  • نتایج آزمون به‌صورت دستی تصحیح شده که منجر به طولانی شدن فرآیند آن می‌شود که معمولا تا 13 روز طول می کشد
  • ممکن است دست‌ خط شما ناخوانا بوده و سبب کاهش نمره آزمونتان شود.
  • آزمون کتبی و شفاهی معمولا در یک رو انجام نمی‌‌شود.
  • تعداد آزمون‌دهندگان بیشتر از آزمون کامپیوتری و محل برگزاری آن بزرگ‌تر است که می‌تواند سبب استرس شما شود.

تفاوت های مهم دو آزمون کاغذی و کامپیوتری:

  1. برای شرکت در آیلتس کامپیوتری باید حتما مهارت تایپ سریع داشته باشید در غیر این صورت برای زمان‌بندی امتحان به مشکل برمی‌خورید.اما در آیتلس کاغذی سرعت العمل پاسخ دهی مهم است.
  2. نتیجه آزمون آیلتس کامپیوتری بسیار زودتر از نسخه کتبی اعلام می‌شود. این مدت زمان برای امتحان کتبی ۱۳ روز است در حالی‌که بین ۳ تا ۵ روز نمره آزمون کامپیوتری اعلام می‌شود.
  3. اسپیکینگ نسخه کامپیوتری آیلتس معمولا در همان روز انجام می‌شود در حالی‌که برای نسخه کاغذی ممکن است  نیاز باشد روز دیگری در مرکز آزمون حاضر شوید.
  4. در پایان امتحان آیلتس کتبی شما ۱۰ دقیقه زمان برای انتقال جواب سوالات به برگه پاسخ‌ها دارید اما در نسخه کامپیوتری حدود ۱ دقیقه زمان برای بررسی پاسخ‌‌های خود خواهید داشت.
  5. آزمون کامپیوتری در هر ۷ روز هفته و ۳ بار در روز قابل برگزاری است؛ اما آزمون‌های کتبی محدودیت برگزاری دارند و معمولا در روزهای خاص هفته برگزار می‌شوند. آزمون کتبی معمولا تنها ۴۸ روز در سال برگزار می‌شود.

 این که آیلتس کامپیوتری یا کاغذی را انتخاب کنیم، سوالی است که خیلی از متقاضیان این آزمون می‌پرسند. هر کدام از این آزمون‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. ترجیحات یک فرد مهم‌ترین عاملی است که باعث انتخاب این آزمون‌ها می‌شود.

از آنجا که امکان شرکت در آزمون کتبی و کامپیوتری برای همه مهیاست، می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید که برای شما راحت‌تر است. اگر نیاز دارید سریع‌تر در آزمون شرکت کرده و نتایج خود را دریافت کنید، به نظر می‌رسد آزمون کامپیوتری انتخاب راحتتتری باشد.

برای دسترسی به نمونه‌ سوالات آزمون آیلتس کاغذی و کامپیوتری می‌توانید از منابع مختلف آموزشی و مراجع معتبر که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، بهره ببرید.

سازمان‌های برگزار کننده این آزمون یعنی British Council و IDP از معتبرترین منابع برای دریافت نمونه آزمون آیلتس هستند.

اگر قصد دارید در ایران در یکی از این دو آزمون شرکت کنید، برای ثبت نام باید به سایت IELTS.idp مراجعه کنید. اگر هم ترجیح‌ می‌دهید به کشوری خارجی سفر کنید و در آن‌جا آزمون آیلتس بدهید، بهتر است ثبت نام را از سایت British Council انجام دهید این سایت کشورهای خارجی بیشتری را نسبت به سایت idp پوشش می‌دهد.

اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید