آزمون CILS ایتالیا چیست؟

مطالعه مقاله آموزشی درباره آزمون CILS ایتالیا چیست؟ از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

آزمون گواهینامه CILS چیست؟

آزمون چیلز یک آزمون معتبر بین‌المللی برای سنجش مهارت زبانِ ایتالیایی است. شکل مختصر این آزمون که به‌صورت CILS نوشته می‌شود، مخفف عبارت Certificazione di Italiano come Lingue Straniera است. سطوح مختلفی از گواهینامه‌های زبان برای ایتالیایی زبانان وجود دارد. می‌توان بین سطح ابتدایی، متوسط، پیشرفته یا تسلط یکی را انتخاب کرد. کسانی‌که قصد مهاجرت به کشور ایتالیا را دارند، متقاضیان سرسخت این آزمون هستند و از اعتبار مدرک آن می‌توانند برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها نیز استفاده کنند.

مرجع برگزاری آزمون چیلز کجاست؟

این آزمون توسط دانشگاه سیه‌نا ایتالیا، در سطوح مختلف A1 تا C2 در سراسر دنیا برگزار می‌شود و سوالات آزمون بین‌المللی چیلز طبق استاندارد زبان‌های خارجی اتحادیه اروپا است. پس یعنی شما با یک آزمون درست و حسابی و بسیار معتبر سروکار دارید.

چه کسانی می‌توانند در آزمون CILS شرکت کنند؟

این یک آزمون زبان ایتالیایی در سطح ملی است که گواهی می‌دهد خارجی‌های مقیم ایتالیا به سطح A1 مهارت در این زبان دست یافته‌اند. فقط کسانی که قبلاً در ایتالیا زندگی می‌کنند می‌توانند CILS A1 را انتخاب کنند. این آزمون بسیار شبیه به CILS A1 معمولی است، با این تفاوت که تکالیف بیشتر برای دانش آموزانی که قبلاً در ایتالیا زندگی می‌کنند مناسب است.

ساختار امتحان چیلز در سال ۲۰۲۳

آزمون ایتالیایی CILS در هر شش سطح خود دارای یک ساختار یکسان است که تنها در تعداد سوالات و با هم تفاوت دارند. تفات در تعداد سوالات باعث می شود که زمان هر بخش در هر کدام از این سطوح با هم تفاوت داشته باشند. همچنین Profile های متفاوت هر آزمون (children, adolescents, adults and immigrants) می تواند در زمان و تعداد فعالیت های هر بخش از آن تاثیر گذار باشد. در کل در هر تست ۵ بخش وجود دارد:

مهارت شنیداری Ascoloto : بسته به سطح و کاربرد دو یا سه فعالیت در این بخش وجود دارد. نوع سوالات چند گزینه ای و پیدا کردن اطلاعات می باشد.

مهارت خواندن Comprensione della lettura : بسته به سطح دو یا سه نوع فعالیت وجود دارد. سوالات چند گزینه ای، نوشتن جملات و پیدا کردن اطلاعات از انواع سوالات می باشد.

گرامر Strutture della communicazione: سه یا چهار بخش در این فعالیت وجود دارد. سوالات پر کردن جای خالی، چند گزینه ای و نوشتن یک متن کوتاه جزو سوالات این فعالیت می باشند.

مهارت نوشتن Produzione scritta: دو فعالیت در این بخش وجود دارد. فعالیت اول می تواند نوشتن یک گزارش، توصیف یا ک مقاله باشد. فعالیت دوم نوشتن یک نامه رسمی یا غیر رسمی می باشد. موضوع نامه بسته به سطح آزمون دارد.

 

مهارت صحبت کردن Produzione orale: دو فعالیت در این بخش وجود دارد. اولین فعالیت مکالمه کوتاه با ممتحن است. فعالیت دوم یک منولوگ می باشد. موضوع هر فعالیت توسط خود داوطلب از بین ۴ موضوع انتخاب می شود. هر دو بخش آزمون صدای داوطلب ضبط می شود.

 

بارم بندی آزمون CILS

دریافت مدرک چیلز ملزم به کسب حداقل نمره قبولی در هریک از سطوح‌ مختلف آزمون می‌باشد. متقاضیانی که موفق به کسب حداقل نمره قبولی نشوند، مدرک زبان چیلز را دریافت نخواهند کرد. دو سطح  A1 وA2 آزمون چیلز که 5 مهارت افراد متقاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، 60 نمره را به خود اختصاص داده است. سطوح بالاتر آزمون چیلز شامل دو سطح B1 و B2 می‌باشد که متشکل از 5 مهارت است و 100 نمره دارد.

 

جهت پذیرفته‌شدن در آزمون CILS داوطلب باید حداقل 55 درصد نمره کل آزمون را کسب کند. به عبارتی در دو سطح A1  وA2 داوطلب باید حداقل نمره 6.6 را در هریک از مهارت‌ها به دست آورد. در سطوح B1 و بالاتر نیز کسب حداقل 11 نمره در هر یک از مهارت‌های این آزمون ضرورت دارد.

 

هزینه شرکت در آزمون CILS

هزینه شرکت در این آزمون برای هر بخش متفاوت است. به صورت کلی هزینه هر بخش از آزمون بین  50 تا 160 یورو متغیر می‌باشد. همچنین داوطلبانی که مجدداً در آزمون شرکت می‌کنند، هزینه بسیار کمتری جهت شرکت در هر بخش پرداخت می‌کنند.

 

 

تاریخ اعلام نتایج آزمون CILS

حدود 3 ماه پس از زمان برگزاری آزمون، نتایج نهایی در اختیار داوطلبان و مراکز برگزارکننده آزمون قرار می‌گیرد. داوطلبان می‌توانند در زمان مقرر با مراجعه به سایت online.unistrasi.it/riscils.asp و وارد کردن تاریخ تولد و شماره داوطلبی، از عملکرد خود و نتایج نهایی اطلاع پیدا کنند.

 

 

 

اعتبار آزمون چیلز

این امتحان ایتالیایی بسیار معتبر است و شما بعد از دریافت مدرک این می توانید آن را به دانشگاه ها و مراکز کاری و تحصیلی متعدد ارائه دهید و مورد قبول واقع شوید. لازم است بدانید که مدت اعتبار این امتحان بین المللی ایتالیایی مادام العمر است و تاریخ انقضا ندارد. پس شما بعد از موفقیت در این آزمون و دریافت مدرک خود می توانید آن را تا همیشه در اختیار داشته باشید.

تاریخ برگزاری امتحان چیلز چه زمانی است؟

 براساس برنامه زمان‌بندی سایت رسمی آزمون چیلز، این امتحان در سطح B2، سه بار در سال برگزار می‌شود. زمان دقیق برگزاری آن به صورت زیر است:

 

  • ماه‌ آوریل (فروردین-اردیبهشت)
  • ماه ژوئن (آذر-دی)
  • ماه دسامبر (خرداد-تیر)

 

البته باید توجه داشته باشید که زمان‌های اعلام شده صرفا برای سطح B2 است و آزمون سطوح پایین‌تر به تعداد بیشتر در طول سال برگزار می‌شوند. اگر می‌خواهید از زمان‌بندی دقیق آزمون اطلاع پیدا کنید.

 

تاریخ

امتحان

سطوح

آخرین فرصت ثبت نام

۰۸ Jun 2023

CILS tutti

A1-A2 Integrazione
B1 Cittadinanza
A1-A2 Bambini
A1-A2-B1 Adolescenti
A1-A2-B1-B2-C1-C2 Standard

17 Apr 2023

20 Jul 2023

CILS immigrati

A2 Integrazione
B1 Cittadinanza

13 Jun 2023

19 Oct 2023

CILS vari

A2 Integrazione
A2 Standard
B1 Cittadinanza

03 Sep 2023

05 Dec 2023

CILS tutti

A2 Integrazione
A1-A2 Integrazione
B1 Cittadinanza
A1-A2 Bambini
A1-A2-B1 Adolescenti
A1-A2-B1-B2-C1-C2 Standard

 

 

 

 

منابع آزمون چیلز

هر کتاب و آموزشی که بتواند به شما مهارت زبان ایتالیایی در سطح B1 را یاد بدهد به نوعی «منبع» امتحان چیلز محسوب می‌شود.  در حال حاضر اصلی‌ترین منابع آزمون استرنی (CILS) در حقیقت همان مجموعه کتاب‌های جدید اسپرسو (Nuovo Espresso) است که در صورت تسلط کامل به مباحث هر سه سطح این کتاب می‌توانید در آزمون B1 نمره بسیار خوبی کسب نمایید. همچنین برای سطح B2 نیاز است تا هر 4 کتاب اسپرسو را مسلط باشید.

برای دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید