مطالعه مقاله آموزشی درباره Driving license in Canada از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

گواهینامه رانندگی در کانادا

گواهینامه یکی از مدرک شناسایی بسیار مهم در کانادا می باشد چرا که نام کامل، آدرس، عکس و امضای شما بر آن مندرج بوده و یک مدرک رسمی به حساب آمده و همچنبن به منظور کاریابی کمک خوبی خواهد بود چرا که بسیاری از مشاغل وابسته به مهارت رانندگی می باشد. اما محیط و نحوه رانندگی و فرهنگ حاکم با آن تا حد زیادی با ایران متفاوت بوده. از اینرو اگرچه با گواهینامه ایرانی (ترجمه تایید شده) می توان از دو تا شش ماه بسته به استان محل سکونت در کانادا رانندگی نمود اما پیشنهاد می شود قبل از آن حتما تحت نظر مربی دارای مجوز قانونی اقدام به تعلیم ویژگی های آن در سرزمین جدید نمایید. بطور کلی در صورت داشتن گواهینامه و سابقه آن در گذشته می توان فرآیند اخذ آن را در کانادا به مراتب کوتاه نمود. متقاضیانی که برای بار اول اقدام به اخذ گواهینامه می نمایند زمانی بین ۱ تا دو سال – بسته به استان محل سکونت- را باید پشت سر گذارده تا به گواهینامه معمولی خودروهای سواری نائل گردند، در صورتی که اگر فرد تجربه رانندگی را از قبل داشته باشد، می تواند زمان انتظار بین مراحل مختلف فرایند را کوتاه یا خذف نماید. مانند ایران فرآیند از دو مرحله آزمون تشکیل میگردد: آیین نامه و جاده ای. ولی برای آزمون جاده ای متقاضی می بایست خود اتومبیل جهت اخذ آزمون فراهم نماید. این مهم معمولا توسط موسسه های آزمون رانندگی با دریافت هزینه های مربوطه برای متقاضی فراهم می شود. نکته جالب این است که اکثر افرادی که در کانادا متولد و رشد نموده و اقدام به آزمون جاده ای می کنند دفعه اول قبول می شوند و این در حالی است که نتیجه برای مهاجرین اکثراً در دفعه اول، مردود است. این به دلیل عادات ناصحیح رانندگی در میان هم میهنان عزیز بوده و بهترین راه مقابله با آن اخذ کمک از یک مربی مورد تایید اداره حمل و نقل استان مربوطه می باشد.

استان انتاریو

مدت اعتبار گواهینامه ایرانی ۶۰ روز از زمان لندینگ در کانادا می باشد. برای تکمیل کل پروسه بعد زمان آزمون کتبی تا اخذ گواهی نامه دائمی ۵ سال زمان در نظر گرفته شده و اگر چنانچه فرد متقاضی طی این مدت موفق به اتمام پروسه نگردد می بایست که دوباره از پروسه را از صفر شروع نماید. مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه رانندگی کانادایی برای ایرانیان ۱- اصل پاسپورت معتبر ۲- کارت اقامت دائم یا برگه لندینگ ۳- اصل و ترجمه گواهینامه ایرانی معتبر ۴- نامه سابقه رانندگی که در بعضی مواقع عدم ارائه این مدرک منجر طی کل فرآیند اخذ گواهینامه از ابتدا تا انتها می گردد. این مدرک توسط راهنمایی و رانندگی ایران صادر می گردد. مراحل اخذ گواهینامه رانندگی : ۱- ثبت نام و ارائه مدراک ۲- معاینه چشم ۳- تعیین وقت و آزمون آیین نامه(گواهینامه موقت یا جی ۱) پس از قبولی در آزمون کتبی آیین نامه دارنده گواهینامه موقت(جی ۱) می تواند رانندگی نماید اگر در کنار او شخصی با گواهینامه دائمی (جی) حضور داشته باشد. همچنین پس از قبولی در این آزمون، متقاضی می تواند پس از ۱۲ ماه جهت شرکت در آزمون گواهینامه مشروط ( جی ۲) اقدام نماید. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد بالا متقاضی می بایست موارد زیر را طی رانندگی رعایت نماید: الف- سطح الکل بدن صفر درصد ب- بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان ج- رانندگی بین پنج صبح تا ۱۲ شب د- رانندگی در محدوده شهری ۴- امتحان جاده های شهری که منجر به اخذ گواهینامهمشروط (جی ۲)شده. لازم به ذکر است که فرد متقاضی می بایست تا ۱۲ ماه با این گواهینامه رانندگی نماید و بعد از طی این مدت می تواند برای گواهینامه دائمی (جی) اقدام نماید. ۵- امتحان رانندگی در اتوبان که منجر به اخذ گواهینامه دائمی (جی) یا دائم میگردد.

استان کبک

اول از همه بطور عموم گواهینامه در کبک به مرتب ساده تر از اونتاریو بوده و در صورتی که از عمر گواهینامه کبکی شما ۲ سال گذشته باشد نیاز به آزمون مجدد در انتاریو نداشته و در صورت نقل مکان به استان اونتاریو گواهینامه شما تبدیل به گواهینامه دائم اونتاریو (جی) می گردد. گواهینامه استاندارد کبک برای خودروهای سواری گواهینامه پایه ۵ نامیده می شود. اسناد مورد نیاز مشابه اونتاریو بوده به غیر از بند ۴که نیازی به ارائه این سابقه را ندارید. ارائه گواهینامه کفایت می کند. مراحل ثبت نام عبارت است از: ۱- ارائه اسناد و ثبت نام ۲- معاینه چشم ۳- اخذ گواهینامه آموزشی دانش اموزان بعد از گذراندن دوره های مربوطه در آموزشگاه های رانندگی می توانند جهت اخذ این گواهینامه اقدام نمایند. پس از اخذ آن فرد می بایست ۱۰ ماه منتظر مانده و بعد از آن به مرحله بعدی راه پیدا می کند. ۴- آزمون آیین نامه همانطور که بالا ذکر شد پس از گذشت ۱۰ ماه از گواهینامه آموزشی متقاضی می تواند برای آزمون تئوری ثبت نام نموده و در صورت مردودی می بایست ۲۸ روز منتظر آزمون بعدی بماند. ۵- آزمون جاده ای جهت ثبت نام در آزمون جاده ای می بایست مدت ۱۲ ماه از تاریخ صدور گواهینامه آموزشی شما گذشته باشد.

آخرین مقالات

آخرین اخبار
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید