پذیرش تحصیلی ایتالیا

فهرست اطلاعات درباره پذیرش تحصیلی ایتالیا

پذیرش تحصیلی ایتالیا

در میان کشورهای اروپایی که فرصت‌های بسیاری برای تحصیل در خارج از کشور را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند، ایتالیا یکی از مقرون به صرفه ترین کشورها است. دانشگاه‌های برتر ایتالیا به رتبه و قدمت خود افتخار می کنند. این کشور همچنین به دلیل داشتن برخی از موسسات آموزشی برتر کسب و کار در اروپا محبوبیت خاصی دارد.

ایتالیا نزدیک به 90 دانشگاه را در خود جای داده است که اکثریت آنها با بودجه دولتی هستند. این کشور سومین اقتصاد بزرگ اروپا و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است.
شما در دانشگاه‌های ایتالیا می‌توانید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل نمایید که در ادامه درباره تحصیل در هر مقطع توضیح خواهیم داد. دانشگاه‌های این کشور بسیار معتبر و دارای سیستم آموزشی با استاندارد و کیفیت بالا می‌باشد. تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های مشهور ایتالیا جزء برترین دانشگاه‌های جهان با رتبه زیر 200 و در چندی از رشته‌های تحصیلی خاص در دانشگاه‌هایی مشخص در این کشور دارای رتبه‌های زیر 50 در کل دنیا می‌باشد. قدمت دانشگاه‌های ایتالیا در دسته با قدمت‌ترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته؛ به عنوان نمونه قدمت دانشگاه بولونیا به سال 1088 و دانشگاه پادووا به سال‌ 1222 میلادی برمی‌گردد. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا برای مردم ایتالیا رایگان می‌باشد. همچنین تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی البته بسته به انتخاب کدام دانشگاه، در حالت عمومی ارزان و به صرفه است.

لیست مدارک مورد نیاز پذیرش ایتالیا

لیست مدارک برای اپلای ایتالیا

۱- اصل + ترجمه دانشنامه دیپلم و ریزنمرات (متقاضیان کارشناسی، پزشکی و دندانپزشکی)
۲- اصل + ترجمه دانشنامه پیش دانشگاهی و ریزنمرات (متقاضیان کارشناسی، پزشکی و دندانپزشکی)
۳- اصل + ترجمه دانشنامه لیسانس و ریزنمرات (متقاضی ارشد)
۴- اصل + ترجمه دانشنامه ارشد و ریزنمرات (متقاضی دکتری)
۵- مدرک زبان
۶- پاسپورت یا ترجمه شناسنامه
۷- رزومه یا CV
۸- انگیزه نامه یا SOP
۹- توصیه نامه
۹- شرح دروس
۱۰-پورتفولیو (برای بعضی از رشته‌ها مانند معماری)
۱۱- عکس پاسپورتی

تحصیل کارشناسی در ایتالیا

تحصیل کارشناسی در ایتالیا سه یا چهار سال طول می‌کشد. هر سال تحصیلی برای مقاطع کارشناسی در ایتالیا شامل دو ترم است که اولین دوره آن در ماه سپتامبر شروع می‌شود و در فوریه به پایان می‌رسد. نیمسال دوم سال تحصیلی از فوریه تا جولای ادامه دارد.
تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های این کشور به زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان‌پذیر است. زبان رسمی در ایتالیا، ایتالیایی است. به همین دلیل بهتر است در حین تحصیل در ایتالیا در دوره‌هایی ثبت‌نام کنید تا بتوانید با این زبان آشنا شوید. علاوه‌بر این، برنامه‌های مبادله و انتقال دانشجو نیز برای دانشجویان کارشناسی در دسترس است.
به صورت کلی برای دریافت پذیرش کارشناسی از دانشگاه‌های ایتالیا و تحصیل در مقطع کارشناسی باید شرایط زیر را داشته باشید:
• شرایط سنی: حداقل شرایط سنی برا اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ١٨ و حداکثر ٢٨ سالگی است (شانس افراد زیر ٢۵ سال بسیار بالا است).
• مدرک زبان: دانشجویان موظف هستند که مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا مدرک زبان ایتالیایی B٢ ارائه بدهند.
• آزمون ورودی: متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا در اکثر رشته‌ها نیاز است تا در آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ایتالیا شرکت کنند.

ازجمله آزمون‌های ورودی ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• آزمون‌های TOLC
• آزمون imat
• آزمون Alpha-Test

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا به معنای تحصیل در یکی از معتبرترین سیستم‌های آموزش عالی در جهان است. کارشناسی ارشد ایتالیایی دو سال به طول می‌انجامد. این دوره مانند دوره کارشناسی ارشد در ایران شامل دروس اصلی، دروس اختیاری و پایان‌نامه است و مدرک کارشناسی ارشد پس از اخذ نمره ١٢٠ در سیستم آموزشی ایتالیا، به دانشجویان اعطا می‌شود. مقاطع کارشناسی ارشد به چهار ترم با تعطیلات تابستانی بین سال اول و سال دوم تقسیم می‌شوند. اکثر برنامه‌های دوره کارشناسی ارشد بر اساس سخنرانی‌ها‌، آموزش‌ها، کار گروهی و دروس عملی است. هدف از تحصیل در این مقطع این است که دانشجویان دانش بیشتری در مورد موضوع و رشته‌ تحصیلی خود و همچنین مهارت‌های فنی، بین فردی و تحقیق ارائه دهند. ترم چهار در این مقطع به پایان‌نامه اختصاص داده می‌شود که می‌تواند براساس نظریه، محل استقرار یا یک پروژه تحقیقاتی باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های این کشور به زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان‌پذیر است. ایتالیا تعداد دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه‌های خود را افزایش داده است و این فرصتی عالی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. اما دانشجویان باید توجه داشته باشند که زبان رسمی در ایتالیا، ایتالیایی است و بهتر است که هرچه سریع‌تر این زبان را بیاموزند که در آینده شغلی آن‌ها از فاکتورهای مهم است.

چرا تحصیل درکارشناسی ارشد؟

• شهریه مقرون به صرفه دانشگاه‌ها
• میراث و اعتبار تحصیلات تکمیلی در ایتالیا
• فرصت‌های تحقیقاتی گسترده در ایتالیا
• موقعیت مکانی کشور ایتالیا
• امکان اخذ پذیرش آسان از دانشگاه‌های ایتالیا

تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

با توجه به ظرفیت پذیرش محدود در مقطع دکترا، رزومه افراد در اخذ پذیرش بسیار تاثیرگذار خواهد بود. تحصیل دکترا در ایتالیا بین 3 تا 4 سال زمان می بود و دانشجویان در این مقطع باید به صورت مستقیم با استاد راهنمای خود در ارتباط باشند.

تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا به زبان ایتالیایی است

هزینه تحصیل دکترا در ایتالیا به دانشگاه و رشته ی افراد بر میگردد و بسته به آن بین 125 یورو تا 21000 یورو در سال محاسبه شده است. دانشگاه های خصوصی هزینه ی بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی دریافت می کنند.
در بسیاری از رشته ها تحصیل دکترا در ایتالیا یک شغل محسوب می شود و دانشجویان می توانند با دریافت بورسیه تحصیلی به ارزش 11000 یورو به کار حین تحصیل بپردازند و حقوق مناسبی دریافت کنند.

مزایای تحصیل در ایتالیا

کشوری برای دانشجویان بین المللی

ایتالیا از قدیم کشوری بوده که پذیرای دانشجویان خارجی بوده است و همه ساله تعداد زیادی از دانش آموزان برای تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور نظیر دانشگاه فلورانس، دانشگاه ناپولی، مدرسه بازرگانی رم، دانشگاه پارما، دانشگاه تریست و… به این کشور زیبا و تاریخی سفر می کنند

هزینه های مقرون به صرفه و مناسب

شاید شنیده باشید که دانشجویان خارجی می توانند هم تراز با دانشجویان ایتالیایی بورسیه های مناسبی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی دریافت کنند. هم چنین امکان برخورداری از خوابگاه های مناسبی نیز برای این دسته از دانشجویان فراهم می باشد. اگر حتی با دریافت بورسیه تحصیلی نیز موفق به پوشش هزینه های خود نشوید، می توانید با دریافت گواهی درآمد در کشور خودتان و ارائه آن به دانشگاه تخفیف شهریه دریافت نمایید.

حضور غیر اجباری و یادگیری خودگردان

اکثر دانشگاه های ایتالیا به دانشجویان اجازه می دهند زمان خود را برنامه ریزی کنند و فرآیند یادگیری را به طور مستقل سازماندهی کنند. به طور مثال شرکت در سخنرانی های درسی توصیه می شود، اما اجباری نیست. مطالعه تماماً مسئولیت خود دانشجو است.

فضایی مناسب برای رسیدن به جایگاه کارمندی از دانشجویی

مدرک تحصیلی از یک دانشگاه ایتالیایی این امکان را به دانشجویان بین المللی می دهد تا در این کشور و سایر کشورهای حوزه شنگن به کار بپردازند. از جمله مزایای تحصیل در ایتالیا این است که شما می توانید بدون نیاز به درخواست سهمیه نیروی کار، ویزای تحصیلی را به ویزای کار تبدیل کنید و در این کشور کار کنید و درآمد داشته باشد

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

در ایتالیا، دورۀ مناسب رشتۀ تحصیلی دلخواه به زبان انگلیسی را می‌توان پیدا و در آن تحصیل کرد. در‌حقیقت، این کشور برای افزایش سهم بازار خود از دانشجویان بین‌المللی و کسب درآمد‌های ناشی از حضور آنان، تعداد دوره‌های انگلیسی‌زبان در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی خود را افزایش داده است و تقریباً تمامی دانشگاه‌های ایتالیا دوره‌های مختلفی به زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند.

• داشتن سیستم بهداشتی و درمانی ارزان
• امکان خرید ملک
• نظام آموزشی عالی
• دریافت تابعیت و پاسپورت ایتالیا

• برخورداری از بیشترین تنوع در منوی غذایی
• هزینه پایین زندگی
• امکان افتتاح حساب حتی برای شخصی که اقامت این کشور را نداشته باشد

برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید