ویزای تحصیلی آمریکا

فهرست اطلاعات درباره ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای تحصیلی امریکا

فهرست مطالب:
  • ویزای تحصیلی آمریکا چیست؟
  • ویزای تحصیلی مورد نیاز
  • انواع ویزای تحصیلی آمریکا
  • تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آمریکا
  • شرایط سنی اخذ ویزای تحصیلی آمریکا
  • مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا
  • مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی آمریکا
  • چگونگی کار با ویزای تحصیلی آمریکا
  • بورسیه تحصیلی آمریکا در مقطع دکتری
  • دانشگاه های آمریکا
  • پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی در آمریکا

ویزای تحصیلی آمریکا چیست؟

شما با اخذ ویزای تحصیلی آمریکا اجازه دارید تا پایان مدت تحصیل خود به کشور آمریکا وارد شوید، ولی اجازه اقامت دائم در این کشور را نخواهید داشت و باید مدتی پس از اتمام تحصیل خود کشور آمریکا را ترک کنید. برای هرگونه تحصیل بیش از شش ماه در موسسات آموزشی آمریکا نیازمند اخذ ویزای تحصیلی آمریکا هستید و اجازه ندارید به وسیله ویزای توریستی آمریکا در این کشور اقدام به تحصیل نمایید.

ویزای تحصیلی آمریکا در سه نوع F ، M و J صادر می‌شود که هر کدام به منظور تحصیلی خاصی صادر می گردند.

ویزای تحصیلی مورد نیاز

تحصیل در دانشگاه و کالج، دبیرستان، دبستان خصوصی، مدرسه علوم دینی، هنرستان خصوصی، سایر موسسات آکادمیک شامل برنامه‌های آموزش زبان

موسسات فنی و حرفه‌ای و سایر موسسات غیرآکادمیک به غیر از برنامه‌های آموزش زبان

استفاده از فرصت‌های مطالعاتی ، سفر کاری درسی در دوره تابستان ، گذراندن دور انترنی یا کارآموزی

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

همانطور که در قسمت قبل به طور خلاصه توضیح دادیم، ویزای تحصیلی آمریکا در سه نوع کلی F ، M و J صادر می‌گردد. خود این ویزاها نیز هر کدام در دو نوع 1 و 2 صادر می‌شوند و نوع این ویزاها به شکل عدد در مقابل حرف آن نوشته می‌شود. عددی که مقابل حروف این نوع از ویزاها می‌آید، نشانگر نسبت فرد استفاده‌کننده از ویزاست. چنانچه ویزا برای خود شخص  استفاده کننده از خدمات تحصیلی صادر شده باشد، عدد 1 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار می‌گیرد (به طور مثال F1) و در صورت گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا برای همسر و فرزند متقاضی، عدد 2 مقابل حرف ویزای تحصیلی آن‌ها قرار می‌گیرد (به طور مثال F2).

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آمریکا

یکی از شرایط مهم برای گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا، اثبات تمکن مالی می باشد. به بیان دیگر متقاضی دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید اثبات کند که حداقل برای یکسال تحصیلی توانایی آن را دارد که از عهده هزینه های تحصیل ( از پرداخت شهریه گرفته تا هزینه سکونت، بیمه و خورد خوراک) برآید. تمکن مالی مورد نیاز برای گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا عدد ثابتی ندارد و کاملا بستگی به موسسه آموزشی شما، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و ایالت آن دارد. در صورت دریافت پذیرش در یک موسسه آموزشی آمریکایی، این موسسه فرمی به نام فرم I-20 برای شما ارسال خواهد گردید. درون این فرم اطلاعات کاملی از میزان هزینه سالانه برای تحصیل در آن موسسه آموزشی وجود دارد. برای اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی آمریکا، باید به وسیله اسناد ملکی یا گردش حساب بانکی اثبات کنید که به اندازه هزینه های نوشته شده در فرم I-20 تمکن مالی دارید.

شرایط سنی اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

در هر سنی که بتوانید از موسسات آموزشی آمریکا پذیرش تحصیلی دریافت کنید، واجد شرایط سنی دریافت ویزای تحصیلی آمریکا می باشید. در واقع ویزای تحصیلی آمریکا محدودیت سنی خاصی ندارد؛ اما از آنجا که برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آمریکا باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم 12 ساله باشید، داشتن حداقل 17 سال سن برای دریافت پذیرش در دانشگاه های آمریکا ضروری می باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

  • به همراه داشتن فرم چاپ شده I-20
  • رسید پرداخت کارمزدهای SEVIS
  • رسید ثبت پرونده آنلاین (فرم DS-160)
  • پاسپورتی با تاریخ اعتبار حداقل شش ماه بیش‌تر از مدت زمان مورد نظر برای اقامت در ایالات متحده آمریکا
  • تمام پاسپورت‌های قدیمی
  • مدارک که وضعیت مالی شما در دوران تحصیلتان را گواهی کند.
  • دو عکس رنگی جدید، یک نسخه فیزیکی و یک نسخه دیجیتالی
  • مدارک تحصیلی، نمرات آزمون، مدارک یا گواهینامه‌ها از مدارسی که در آنها تحصیل کرده‌اید.

ویزای تحصیلی آمریکا

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

پروسه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا به عوامل زیادی بستگی دارد، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها دریافت وقت مصاحبه از سفارت آمریکا می باشد. پروسه صدور ویزا ممکن است 3 تا 8 ماه یا بیشتر از این مدت به طول بیانجامد. در برخی مواقع تاخیر در صدور ویزا باعث از دست رفتن موقعیت تحصیلی شده است. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق به این نکته توجه کنید:

چگونگی کار با ویزای تحصیلی آمریکا

ویزاهای تحصیلی آمریکا برای دانشجویان تمام وقت در نظر گرفته شده و به عنوان ویزای کاری طراحی نشده است. دانشجویان بین المللی تنها قادر به 20 ساعت کار در طول هفته و در داخل دانشگاه هستند؛ اما به این منظور ابتدا باید تاییدیه‌ای از وزارت امنیت داخلی و اداره بین المللی دریافت کنید. کار کردن غیرقانونی زمانی که با ویزای تحصیلی یک تخلف جدی به حساب می‌آید و می‌تواند منجر به دیپورت و اخراج شما از کشور گردد. به علاوه دارندگان ویزای تحصیلی آمریکا می‌توانند برای اجازه کار در دانشگاه، به مدت 12 ماه اقدام کنند. این اجازه آموزش عملی اختیاری یا OPT نامیده می‌شود. OPT این اجازه را می‌دهد تا دانشجویان بین‌المللی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند، به طور موقت تا مدت زمان 1 سال مشغول به کار در آمریکا شوند و به دانشجویان اجازه آموزش و کار در زمینه ای مرتبط با رشته تحصیلی شان را می دهد. به صورت کلی به سه شکل می‌توان از OPT استفاده نمود:

بورسیه تحصیلی آمریکا در مقطع دکتری

طول دوره برای تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا بین 4 تا 6 سال می باشد. لازم به ذکر است در رشته های مختلف طول دوره متفاوت است. مدارک مورد نیاز جهت  برای گرفتن بورسیه درمقطع دکترا شامل: رزومه علمی و تحقیقاتی قوی، داشتن مقالات معتبر جهانی، مدرک آیلتس 7 تا 7.5، توصیه نامه و انگیزه نامه قوی می باشد به منظور اینکه بتوانید نظر اساتید راهنمای خود را جلب نموده و فاند تحصیلی دریافت کنید. بیشترین متقاضیان بورسیه تحصیلی در آمریکا اصولا برای این دوره اقدام می کنند.

دانشگاه های آمریکا

ایالات متحده آمریکا  کشوری در آمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشنگتن دی‌سی است. آمریکا سومین کشور پر جمعیت دنیا و سومین کشور پهناور جهان می باشد.

سطح اول آموزش عالی در ایالات متحده آمریکا “مقطع کارشناسی” نامیده می شود که طی آن به دانشجو مدرک لیسانس هنر(AB)و یا لیسانس علوم (BS)اعطا می شود.

پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی در آمریکا

علوم کامپیوتر

با تحصیل در این رشته علاوه بر آشنایی با بحث های نرم افزاری و سخت افزاری، روش های کاربرد آن و تلفیق آن با تکنولوژی و صنعت را نیز خواهید آموخت. تحصیل در این رشته مهارت دانشجویان را در زمینه هایی مثل رباتیک، هوش مصنوعی و تکنولوژی بازی هانیز مورد سنجش قرار می دهد.

برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید