رشته پزشکی و سلامت در کانادا

مطالعه مقاله آموزشی درباره رشته پزشکی و سلامت در کانادا از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

رشته پزشکی علم تشخیص، درمان، پیشگیری از بروز انواع بیماری ها و یا انجام تحقیقات مختلف در حوزه سلامت انسان است. کشور کانادا یکی از کشورهایی است که به دلیل اهمیت بالای رشته پزشکی در این کشور، این رشته در بیش از ۶۰ گرایش تدریس می شود و دانشجویان با توجه به نیاز جامعه در یکی از گرایش های رشته پزشکی تحصیل می کنند.

رشته پزشکی به دلیل فشار زیاد کار و استرس زا بودن مناسب افرادی است که می توانند تحت شرایط سخت کار کنند و بیماران را درمان کنند.

نکات پزشکی در کانادا

افرادی که می خواهند در کانادا پزشکی بخوانند به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. کسانی که از اول می خواهند در کانادا پزشکی بخوانند.
  2. افرادی که در ایران ۷ سال پزشکی را خوانده اند و می خواهند در کانادا تخصص بخوانند.
  • تحصیل پزشکی در کانادا

برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا لازم است ابتدا در رشته ای ترجیحا مرتبط با پزشکی یک مدرک لیسانس 4 ساله در کانادا اخذ کرده، سپس برای ورود به دانشگاه در رشته پزشکی آزمون MCAT داده شود.

بهتر است رشته لیسانس رشته آسانی باشد تا معدل بالایی در آن کسب کرد.

نکته ۲ در ایالت کبک می‌توان به جای اخذ مدرک لیسانس 4 ساله در کالج 2 سال تحصیل کرد و بعد آزمون MCAT را داد.

نکته ۳ اخذ نمرات بالا در آزمون MCAT و معدل بالا در رشته لیسانس به قبولی در رشته پزشکی کمک می‌کند.

تحصیل برای تخصص پزشکی در کانادا

این افراد باید مدرکی پزشکی خود را در کانادا معادل سازی کنند، برای معادل سازی باید یک سری امتحان ها را دهید:

MCCQE1

  • این امتحان ۸ ساعته، ۲ بخش ۴ ساعته دارد یکی صبح و یکی بعد از ظهر.
  • در بخش اول تئوری بوده و سوالات تستی هستند. و بخش دوم امتحان مربوط به تشخیص بالینی است.
  • MCCQE2: برای قوی تر کردن رزومه
  • NAC-OSCE: این بخش 12 ایستگاه عملی دارد که در هر بخش از مریض شرح حال گرفته می شود؛ مریض معاینه می شود و تشخیص خود را می دهید.
  • IELTS: حداقل آیلتس 7 لازم است.

بعد از گذراندن امتحانات در سایت Canadian resident matching program یک اکانت باز می کنید و مدارکتان را آپلود می کنید. برای مثال رزومه – امتحان ها – توصیه‌نامه از استادانِ دانشکده‌های پزشکی کانادا – کارهای پژوهشی – سوابق کاری. در این سایت شما دانشگاه ها و رشته های مدنظر خود را انتخاب می کنید و همچنین دانشگاه ها دانشجوهای خود را برای رزیدنتی از این طریق انتخاب کرده و دعوت به مصاحبه می کنند. بنابراین برای پر کردن این بخش بسیار مهم است که شما در کانادا سابقه کاری داشته باشید.

بهتر است پیش از باز کردن اکانت در سایت Canadian resident matching program برای Research position های کانادایی اپلای کنید که معمولا دو ساله هستند که به قوی ترشدن روزمه شما کمک می کند. و همچنین می توانید با اساتید دیگر آشنا شوید و شایستگی های خود را نشان دهید. و همچنین طی این مدت می توانید برای امتحاناتی که در کانادا برگزار می شوند خود را آماده کنید.

خدمات عمومی درمانی

از جمله خدماتی که کانادا برای رفاه و آسایش عمومی مردم قرار میدهد توجه به بهداشت و سلامت عمومی است.تقریبا میشه گفت هر ساله 10 درصد از تولید خالص ملی برای خدمات درمانی استفاده میشود .

خدمات درمانی برای مهاجرین

افراد مهاجر 3ماه پس از ورود به کشور کانادا می توانند کارت سلامت دریافت کنند. و به راحتی بتوانند به صورت رایگان از خدمات پزشکی استفاده کنند. و همچنین علاوه براین با داشتن کارت سلامت برخی از آزمایشات پزشکی  به صورت رایگان انجام می شود. 

بیشتر بخوانید: بهیاری در کانادا

خدمات درمانی و بهداشتی در زمان ورود به کانادا

همه ی افراد مهاجر پس از ورود به کانادا برای گرفتن کارت بهداشت و سلامت باید اقداماتی رو انجام دهند. و اگر به صورت خانوادگی مهاجرت کردند. برای هر کدام از افراد خانواده به صورت جداگانه کارت بهداشت دریافت کنند.برای ثبت تقاضا باید به اداره بیمه و مطب پزشکان و بیمارستان ها داروخانه ها ی ایالتی که در آن اقامت دارید. مراجعه کنید و فرم آن را دریافت کنید .

آخرین مقالات

آخرین اخبار
اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید