رشته زبان‌ شناسی در کانادا

مطالعه مقاله آموزشی درباره رشته زبان‌ شناسی در کانادا از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

رشته زبان‌ شناسی در کانادا زبان‌شناسی مطالعه علمی زبان، ساختار آن و ماهیت ارتباطات انسانی است. زبان‌شناسی در مقطع کارشناسی بر جنبه‌های مختلف آموزشی مانند دستور زبان، نحو، آوا، گویش‌ها، ویژگی‌هایی که در همه زبان‌ها (گروه‌های زبانی) مشترک است و همین‌طور بر تکامل زبان‌ها در طول زمان تمرکز می‌کند؛ بنابراین، دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی تقریباً با هر بخش از زبان‌شناسی به‌طور مختصر و ابتدایی آشنایی پیدا می‌کنند تا در مقاطع بالاتر وارد زمینه‌های تخصصی‌تر شوند و هر یک از زیرمجموعه‌ها را دقیق‌تر مطالعه کنند.

واژه زبان‌شناس می‌تواند هم به افرادی که به چند زبان صحبت می‌کنند و هم به افرادی که زبان‌شناسی می‌خوانند، اطلاق شود. گروه اول با نام پلیگلات (Polyglot) نیز شناخته می‌شوند. زبان و شناخت آن، زبان‌شناسی تاریخی، زبان‌شناسی مقایسه‌ای، اختلالات ارتباطی و سایر موارد، از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در مقطع کارشناسی رشته زبان‌شناسی توجه بسیار زیادی به آن‌ها می‌شود و به‌طور دقیق موردمطالعه قرار می‌گیرند.

تحصیل کارشناسی ارشد رشته زبان‌ شناسی در کانادا

بسیاری از زبان‌شناسان حرفه‌ای تمایل دارند در یک شاخه از زبان‌شناسی تخصص‌یافته و در زمینه‌های مختلف کار پیدا کنند. برخی از این افراد کار در محیط دانشگاهی یا انجام تحقیقات را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر نیز کار با دانشجویان را ترجیح می‌دهند دنبال کنند. سایرین هم در صنعت فناوری شغل مناسبی برای خود پیدا می‌کنند و به شرکت‌های بزرگ در زمینه تشخیص متن و گفتار، پردازش زبان‌های طبیعی و غیره کمک می‌کنند.

همچنین، زبان‌شناسان می‌توانند برای دولت کار کنند یا یک یا چند زبان خارجی را آموزش دهند. مهارت‌های یک‌زبان‌شناس موفق در مقطع کارشناسی ارشد عموماً شامل مهارت‌های ارتباطی، تحلیلی و تحقیق و همچنین، توانایی حل مسئله و تفکر انتقادی می‌شوند. علاوه بر این، زبان‌شناسان حرفه‌ای دارای مهارت‌های مدیریت پروژه و سازمان‌دهی عالی هم هستند. افرادی که موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان‌شناسی شوند. شانس زیادی برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی پردرآمد دارند.

تحصیل دکتری رشته زبان‌ شناسی در کانادا

دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکتری رشته زبان‌شناسی، یک برنامه دکتری دقیق در زبان‌شناسی نظری با استفاده از موضوعاتی از قبیل نحو، واج‌شناسی، آواشناسی، زیبایی‌شناسی و موارد دیگر برای آموزش محققین این رشته ارائه می‌دهند. دانشجویان دکتری رشته زبان‌شناسی در کانادا، عموماً شش‌ترم را در این مقطع سپری می‌کنند و همچنین، دستکم دو پروژه تحقیقاتی مستقل نیز انجام می‌دهند.

افراد که دوره دکتری زبان‌شناسی را سپری می‌کنند، مهارت‌هایی را برای پیگیری انواع مسیرهای شغلی غیردانشگاهی نیز به دست می‌آورند. دانشجویان علاقه‌مند به جنبه‌های محاسباتی زبان‌شناسی ممکن است. بر روی تشخیص گفتار، ترکیب گفتار، هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی یا یادگیری زبان با رایانه کار کنند. دانشجویان علاقه‌مند به آموزش زبان نیز ممکن است. زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم تدریس کنند یا مطالب آموزشی تهیه کنند، معلم زبان تربیت کنند یا بر روی روش‌های ارزیابی برای آموزش مؤثرتر زبان کار کنند.

مزایای تحصیل رشته زبان‌ شناسی در کانادا

  • زبان‌شناسی به ما کمک می‌کند تا دنیای خود را بهتر بشناسیم.
  • زبان‌شناسی به ما در توانمندسازی افراد کمک می‌کند.
  • مهارت‌های حل مسئله را بهبود می‌بخشد.
  • توانایی‌های کلامی و زبانی را تقویت می‌کند.
  • عملکرد حافظه (چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت) را بهبود می‌دهد.
  • ظرفیت تفکر خلاقانه را افزایش می‌دهد.
  • دیدگاه و تفکر انتقادی را تقویت می‌کند.
  • باعث تقویت حافظه می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری ذهنی را افزایش می‌دهد.
  • نگرش را نسبت به زبان و فرهنگ زبان موردمطالعه بهبود می‌دهد.

بازار کار رشته زبان‌ شناسی در کانادا

تجزیه‌وتحلیل شاخص‌های اصلی بازار کار از قبیل فرصت‌های شغلی و میزان رشد اشتغال و همچنین. میزان بیکاری در مشاغل این حوزه در کانادا نشان می‌دهند تعداد متقاضیان کار برای پر کردن فرصت‌های شغلی موجود در این گروه شغلی در بازه زمانی دو سال اخیر کافی بوده است.

در حال حاضر انتظار می‌رود. که در طی این بازه زمانی دوساله، تعداد فرصت‌های شغلی موجود (ناشی از گسترش و توسعه تقاضا و همین‌طور تقاضای جایگزینی) برای مشاغلی که در گروه شغلی زبان‌شناسی قرار می‌گیرند. مجموعاً به ۸ هزار فرصت شغلی افزایش پیدا کنند. این در حالی است که درعین‌حال انتظار می‌رود که ۷ هزار و ۸۰۰ متقاضی کار جدید (ناشی از ترک تحصیل، مهاجرت و موارد دیگر) نیز در دسترس قرار بگیرند تا بتوانند این فرصت‌های شغلی را به دست بیاورند.

با توجه به این تفاسیر و پیش‌بینی‌های انجام‌شده مبنی بر تعادل میان فرصت‌های شغلی و جویندگان کار در دوره‌های زمانی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰، انتظار می‌رود. که تعادل بین عرضه و تقاضای کارگروه شغلی زبان‌شناسی در کانادا در سال‌های آینده نیز همچنان به همین شکل ادامه پیدا کند.

آخرین مقالات

آخرین اخبار
اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید