مطالعه مقاله آموزشی درباره Geography and Climate of Canada از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

آب و هوا و جغرافیای کانادا

 کانادا، دومین کشور بزرگ دنیااست، ولی جمعیت نسبتاً کمی دارد.با وجود آن‌که وسعت کانادا از همسایه‌اش آمریکا بیشتر است،جمعیتی معادل ۱۱ درصد جمعیت آمریکا دارد .  کانادا کشوری نوین و دارای فناوری پیشرفته‌است و توان تأمین انرژی سوختی خود از منابع درون‌مرزی را دارد. این کشور دارای منابع گستردهٔ طبیعی است، و برخی از استان‌های آن وابستگی سنگینی به استفاده از این منابع دارند.

 آب و هوای کانادا روی هم رفته سرد و در بیشتر نقاط قطبی است.البته آب و هوا در بخش جنوب غربی، جایی که شهر ونکوور و جزیره ونکوور از استان بریتیش کلمبیا در آن قرار دارند، معتدل است. تورنتو نیز که از شهرهای مهم این کشور است از نظر فعالیتهای بورسی در دنیا بین ۱۰ کشور مهم از نظر بورس است.

آب و هوای تورنتو سرد و جنگلهای تایگا در این کشور دیده می‌شود برج سی ان در تورنتو اولین برج بلند مخابراتی جهان است. در خارج از شهر آبشار نیاگارا قرار دارد که بزرگ‌ترین آبشار از نظر عرض است و یک دهکده رویایی نیز به همین نام (نیاگارا) وجود دارد نزدیک به نیمی از مساحت کانادا را فلات لارنسی تشکیل می‌دهد، منطقه‌ای نسبتاً مسطح پوشیده از سنگ سخت که خلیج هودسون را در محاصره دارد و تا اعماق سرزمینهای داخلی نفوذ می‌کند. انتهای دور از دریای این فلات سراشیب تندی دارد که در شرق در کنار زمینهای پست اطراف رود لارنس و دریاچه‌های بزرگ مشخص است. به طرف غرب رشته‌ای از دریاچه‌های عمده (شامل دریاچهٔ وینیپگ) مرز با جلگه‌های سبزه زار مرکزی را متمایز می‌کند. منطقهٔ کوهستانی وسیعی – با بیش از ۸۰۰کیلومتر پهنا – در غرب جلگه‌ها قرار دارد.

این سلسله جبال غربی متشکل است از کوه‌های راکی مکنزی ساحلی و سنت الایاس که شامل بلندترین نقطه کاناداست.

آب و هوا: اغلب نواحی کانادا، تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد و طولانی و منتهای درجات دما را دارد. آب و هوای شمال دور قطبی است. در ساحل اقیانوس آرام میانگین دما در زمستان فقط کمی بالاتر از دمایانجماد است. در بیشتر مناطق بریتیش کلمبیا ریزش باران سنگین است. در باقی کشور میزان کل بارندگی متوسط یا کم است. تقریباً در تمامی کانادا برف سنگینی در زمستان‌ها می‌بارد.

  وسعت

 واحد اندازه گیری مسافت در کشور کانادا کیلومتر می‌باشد. کانادا بیشتر از ۷۰۰۰کیلومتر پهنا دارد. سفر زمینی از شهرهای هالیفکس تا ونکوور حدود ۷ روز به طول می‌کشد و این در حالی است که همین مسیر به صورت هوایی حدود ۷ ساعت به طول می‌انجامد.

 کانادا بیشترین بخش آمریکای شمالی را اشغال کرده‌است که هم مرز ایالات متحده از جنوب وایالات آلاسکا در شمال غرب است و بین اقیانوس آتلانتیک از شرق واقیانوس آرام در غرب قرار دارد و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی محدود می‌شود. از سال ۱۹۲۵، کانادا ادعای مالکیت بخشی از اقیانوس منجمد شمالی از طول W ۶۰درجه تاW۱۴۱درجه را کرد که این ادعا بصورت جهانی رد شد.شمالی‌ترین بخش این کشور  و شمال جهان ، CFs (Canadian Forces Station) واقع درشمال جزیرهٔ آلس مر با ارتفاع ۸۲٫۵ درجه شمالی، یعنی ۸۱۷ کیلومتر(۴۵۰مایل دریایی ) فاصله از قطب شمال است  کانادا دومین کشوربزرگ از لحاظ مساحت، بعد از روسیه‌است. تراکم جمعیت ان، ۳٫۵ نفر در هر کیلومتر مربع (۹٫۱، نفر در مایل مربع ) است که پایین‌ترین حد تراکم در دنیاست. بخشی که بیشترین جمعیت را داراست، ویندسور کوریوور شهر کوبک نزدیک دریاچه‌های Great ورودخانه سنت لاورنس در جنوب است.

رولیک نوار نقاله

 مناطق جغرافیایی

 این کشور، و از مجموعه ۱۰ استان و ۳سرزمین و در ۵ منطقه اصلی به نامهای Atlantic, Central, North, Prairies و West Coast تشکیل گشته‌است. فرهنگ و جمعیت هر یک از این بخش‌ها متفاوت و نمایانگر تصویری متفاوت از این کشور پهناور می‌باشند.

 

  • منطقه آتلانتیک یا Atlantic: از مجوعه استان‌های نوآ اسکوشیا، نیوبرانزویک، پرنس ادوارد آیلند و نیوفاندلند و لابرادور تشکیل گشته‌است. صنایع ماهیگیری، کشاورزی، جنگلداری، استخراج معادن و توریسم از مهم‌ترین فعالیت‌های این منطقه به شمار می‌روند.
  • کانادای مرکزی یا Central Canada: از مجموعه استان‌های انتاریو و کبک تشکیل گشته‌است. این منطقه پرجمعیت‌ترین ناحیه در کشور کانادا است. استان‌های انتاریو و کبک مجموعا بیشتر از ۴/۳ کل محصولات کانادا را تولید می‌کنند.
  • منطقه پریری یا Prairies: از مجموعه استان‌های مانیتوبا، ساسکاچوان و آلبرتا تشکیل گشته‌است. بیشتر زمینهای این ناحیه صاف و بارور می‌باشند و برای کشاورزی ایده آل هستند. همچنین این زمینها غنی از منابع انرژی می‌باشند. این منطقه از کوههای راکی آغاز شده و در غرب آلبرتا به پایان می‌رسد. سلسله جبال راکی شامل بلندترین قلل آمریکای شمالی می‌باشند.
  • سواحل غربی یا West Coast: استان بریتیش کلمبیا به دلیل دامنه‌ها و جنگل‌های بسار زببایش مشهور می‌باشد. منابع طبیعی این استان از قبیل صنعت چوب و ماهیگیری برای اقتصاد کشور بسیار مهم می‌باشد. میوه کاری و صنعت توریسم از دیگر فعالیتهای مهم این استان می‌باشد.
  • منطقه شمال یا North: این منطقه از مجموعه سه سرزمین کانادا تشکیل می‌شود. مناطق نورت وست تریتوریز، یوکان و نوناویت ۳/۱ زمینهای کانادا را تشکیل می‌دهد.از منابع مهم این منطقه می‌توان به نفت، گاز طبیعی، طلا، روی و سرب اشاره کرد.

 آب و هوای کانادا

بیشتر کانادا چهار فصل بهار، تابستان، پائیز و زمستان را به شکل قابل تفکیک تجربه می کند. دمای هوا در کانادا از جایی به جای دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد.

بهار: بهار فصل بارانی در بسیاری از نقاط کانادا است. دمای هوا در طول روز به تدریج بالا می رود ولی شب ها خنک است. میانگین دمای هوا در ماههای مارس، آوریل و اوایل می در حدود ۱۲ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

تابستان: تابستان رسماً از ۲۱ ژوئن آغاز می شود. ولی برای اغلب کانادایی ها ماه های جولای و آگوست تابستان محسوب می شود. در قسمت های جنوبی کانادا دمای هوا به طور معمول بالای ۲۰ درجه سانتی گراد است و گاهی اوقات به بالای ۳۰ درجه نیز می رسد.

آخرین مقالات

آخرین اخبار
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید