MCAT

مطالعه مقاله آموزشی درباره MCAT از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

آزمون MCAT چیست؟

MCAT، مخفف عبارت Medical College Admission Test یا آزمون پذیرش کالج پزشکی می باشد. MCAT یک آزمون استاندارد چند گزینه ای می باشد که توسط انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا(AAMC) مدیریت می شود. این امتحان شرط واجب برای قبولی در اکثر دانشکده های پزشکی در آمریکا و کانادا می باشد.

کاربرد آزمون MCAT

شرایط و قوانین آزمون MCAT

شرایط و قوانین آزمون MCAT به شرح زیر است:

  • آزمون MCAT توصیه شده برای تمامی سنین می باشد به شرط اینکه قوانین زیر رعایت شده باشند.
  • همراه داشتن هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی اکیدا ممنوع می باشد.
  • همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی می باشد.
  • همراه داشتن اسکن و اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاه‌ی الزامی می باشد.
  • کپی پاسپورت به هیچ وجه پذیرفته نیست.
  • درب حوزه‌ی امتحانی پس از زمان مقرر بسته شده و پس از آن حق ورود به حوزه­‌ی امتحانی را نخواهید داشت و حتی در این صورت مبلغ پرداختی نیز برگشت داده نخواهد شد.
  • به هیچ وجه در طول امتحان حق صحبت با فرد کناری خود را نخواهید داشت.
  • همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی‌برداری به شدت ممنوع بوده و در صورت مشاهده توسط دوربین مدار بسته، از جلسه­‌ی امتحان و شرکت در این حوزه محروم خواهید شد.
  • همراه داشتن ساعت مچی دیجیتال، خوراکی و کشیدن سیگار اکیدا ممنوع می باشد.
  • خارج کردن برگه­‌ی امتحانی تنها در صورت هماهنگی مجاز است.
  • خروج فرد از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف است.
  • نتایج آزمون تنها به خود فرد تحویل داده می­شود و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی در اختیار دیگران بر عهده ‌ی خود فرد می باشد.
  • تنها مجاز به شرکت دوباره در آزمون به تعداد 3 بار در سال اول، 4 بار در طی 2 سال و 7 بار در کل دوره­ ی تحصیلی می باشد.
  • این آزمون فقط برای رشته­ های مرتبط با پزشکی می باشد.
موارد امتحانی در MCAT چیست؟

 MCAT آزمون نسبتا دشواری می باشد. این آزمون شامل 230 سوال در موارد زیر است:

  1. مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های زیستی
  2. تجزیه و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال (MCAT CARS)
  3. مبانی زیستی و بیوشیمیایی سیستم های زندگی
  4. مبانی روانشناختی، اجتماعی و رفتار شناسی

 

تعداد سوالها در هر زیر شاخه عبارتند از:

 15 سوال فیزیک/ 30 سوال بیوشیمی/ 45 سوال زیست شناسی/ 53 سوال تجزیه تحلیل و مهارتهای استدلالی/ 20 سوال شیمی عمومی/ 11 سوال شیمی ارگانیک/ 38 سوال روانشناسی/ 18 سوال جامعه شناسی

آزمون MCAT چگونه برگزار می شود؟

آزمون MCAT معمولا 25 الی 35 بار در هر سال برگزار می گردد. اگر هدفتون این می باشد که بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد دانشکده پزشکی شوید، باید مدارک خود را تکمیل نمایید و در اوایل ماه مِی(از 12 اردیبهشت تا 11 خرداد)، درMCAT شرکت کنید تا بتوانید قبل از ثبت درخواست برای ورود به دانشگاه در ژوئن، نمره آزمون خود را کسب کرده باشید. هر فرد می تواند سه بار در یک سال، چهار بار در یک دوره دو ساله متوالی و حداکثر هفت بار در طول زندگی در این آزمون شرکت نماید. لازم به ذکر است به دلیل این محدودیت، بهتر است متقاضیان، با آمادگی کامل در امتحان حاضر شوند و در صورتی که احساس می کنند برای امتحان آماده نیستند، شرکت درآن را به تاخیر بیندازند.

افراد واجد شرایط و غیر واجد شرایط

شایان ذکر است که در این قسمت افراد واجد شرایط را بیان خواهیم کرد و خارج از آن، افراد واجد شرایط برای شرکت در آزمون MCAT نخواهند بود:

  • حداقل سن برای این آزمون وجود ندارد بنابراین تمامی افرادی که تحصیل در زمینه­‌های مرتبط مانند MMBS را به اتمام رسانده باشند یا در حال تحصیل باشند ، مجاز به شرکت در آزمون MCAT  می باشند.
  • متقاضی شرکت در آزمون حتما باید دارای پاسپورت معتبر باشد و تاریخ انقضای آن مهلت داشته باشد.
  • اگر قصد کار و زندگی در آمریکا و کانادا را داشته باشید، واجد شرایط محسوب می‌­شوید.
  • اگر 2 سال سابقه‌­ی کار در زمینه­‌ی نظارت یا سوپروایزری داشته باشید واجد شرایط می باشد.
  • در صورتی که در آزمون اصلا شرکت نکرده باشید اما طبق بندهای قانونی شرکت در آزمون، از سال‌­های مجاز نگذشته باشید، واجد شرایط محسوب می­‌شوید.

فرایند و پروسه­‌ی کلی آزمون MCAT

برای ثبت نام در آزمون MCAT  می بایست به وب­سایت students-residents.aamc.org مراجعه کرده و با ارائه‌ی اطلاعات درخواستی، یک حساب کاربری AAMC ایجاد نمایید. سپس یک ایمیل تأییدیه به ایمیلی که مشخص کرده­اید ارسال می­‌شود که طبق لینک موجود در آن ایمیل خود را تأیید می­‌کنید.

در مرحله­ی بعدی وارد قسمت Start Exam Registration شده و یک رزرو آزمون انجام می‌­دهید. قبل از اینکه بتوانید تاریخ و مرکز برگزاری آزمون را انتخاب نمایید با اطلاعات شخصی، اطلاعات بیوگرافیکی و سابقه­‌ی علمی و دانشگاه‌ی خود را وارد نمایید. در انتها نیز شرایط و قوانین را قبول می­‌کنید.

در این مرحله با انتخاب روز و محل برگزاری آزمون MCAT و پرداخت هزینه­ی مربوطه، ایمیل تأییدیه برای شما ارسال می­ شود. سپس در روز آزمون حاضر شده و به 230 سؤالی که در 4 بخش طراحی گردیده جواب خواهید داد. پس از آن نیز حدود 30 تا 35 روز باید برای دریافت نتایج رسمی صبر کنید تا بتوانید به دانشگاه مربوطه­‌ی خود ارائه نمایید.

بخش بندی ­‌های مختلف آزمون MCAT

آزمون MCAT از 4 حوزه یا بخش تشکیل یافته که هر حوزه سؤالات مختص دانش تخصصی و مهارت مربوطه را دارد و مجموعا از 230 سؤال 4 گزینه­‌ای تشکیل یافته که  6 ساعت و 15 دقیقه زمان پاسخگویی می باشد.

بخش اول آزمون MCAT در مورد اصول شیمیایی و فیزیکی سیستم­ های بیولوژیکی با باختصار (CHEM/PHYS)  می باشد. در این بخش 59 سؤال طراحی گردیده که 44 سؤال همراه با متن است یعنی شما متن­هایی را می­‌خوانید و به 44 سؤال مرتبط با آنها پاسخ می­‌دهید. 15 سؤال نیز بدون ارتباط با متن هستند. در مجموع 95 دقیقه نیز برای پاسخگویی به سؤالات زمان دارید و نمره‌­ی این بخش نیز بین 118 تا 132 می­باشد.

در این بخش سؤالاتی که مطرح می­‌شوند و متونی که مطالعه خواهید کرد در ارتباط دانش پایه­ای علوم فیزیک و شیمی که اساس مکانیسم­ه‌ و سیستم­‌های زیستی را تشکیل می‌­دهند خواهند بود که مقداری سؤالات فیزیک، فراتر از سؤالات ساده هستند. به عبارت دقیق­‌تر 48% سؤالات مربوط به شیمی آلی و معدنی، 25% فیزیک عمومی،  25% مربوط به بیوشیمی پایه و 2% نیز مرتبط با زیست پایه می باشد. برای این بخش استفاده از جدول تناوبی بلامانع می باشد اما حق استفاده از ماشین حساب را ندارید که در شرایط و قوانین آزمون MCAT نیز به آن اشاره کردیم.

بخش دوم آزمون MCAT مرتبط با آنالیز انتقادی و مهارت­های منطقی یا باختصار (CARS) می­باشد و تعداد سؤالات طراحی شده برای این قسمت نیز 53 عدد می باشد. تمامی سؤالات مرتبط با متونی هستند که در این بخش قرار داده شده­اند و برخلاف بخش قبلی سؤال غیر مرتبط با متن طراحی نشده است. برای پاسخگویی نیز 90 دقیقه زمان دارید و نمره­ی این بخش نیز بین 118 تا 132 خواهد بود.

سؤالات طراحی شده برای این بخش بدین منظور طراحی شده که متوجه شوید برای آنالیز عقاید و فرضیات و نتیجه گیری و استنباط تا چه اندازه قدرت دارید و تمامی اطلاعات مورد نیاز شما برای پاسخگویی در متن آورده شده است.

بخش سوم آزمون MCAT نیز در رابطه با اصول بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم­‌های زنده یا باختصار (BIO/BIOCHEM) است که همانند بخش اول حاوی 44 سؤال مرتبط با متون ارائه شده در این بخش و 15 سؤال غیر مرتبط با این متون است که جمعا 59 سؤال را در برمی­گیرد. برای پاسخگویی نیز 95 دقیقه فرصت دارید و نمره­ی این بخش نیز بین 118 تا 132 است.

سؤالات طراحی شده برای این بخش در رابطه میزان دانش و درک شما از فرایندهای تشکیل دهنده­ی زندگی مانند رشد، تولید مثل، کسب انرژی و غیره، چگونگی عملکرد سلول­‌ها و سیستم‌­های بافتی در یک موجود زنده به صورت مستقل و مشارکتی می باشد. به بیان دقیق­تر 65% سؤالات این بخش مرتبط با زیست شناسی پایه، 10% مرتبط با شیمی معدنی و آلی، 25% مرتبط با بیوشیمی پایه است. حوزه‌­های زیست شناسی سلولی، ژنتیک، آناتومی و فیزیولوژی یا میکروبیولوژی نیز دخیل هستند.

بخش چهارم آزمون MCAT نیز در رابطه با اصول فیزیولوژیکی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار یا باختصار (PSYCH/SOC)  می باشد و برای این بخش نیز 59 سؤال طراحی گردیده که 44 سؤال مرتبط با متن و 15 سؤال نیز مستقل هستند. برای پاسخگویی 95 دقیقه زمان دارید و نمره­ی این بخش نیز بین 118 تا 132 است.

این بخش از آزمون MCAT در رابطه با اصول اجتماعی و فیزیولوژیکی به تازگی اضافه گردیده  همانطور که مشخص هست، حوزه­ی طراحی سؤالات معلوم بوده و به نوعی به رفتارشناسی مرتبط می باشند. معمولا این بخش از آزمون گنگ­تر و در نتیجه شاید بتوان گفت سخت­ترین بخش آزمون نیز می باشد.

زمان مصاحبه‌ی آزمون MCAT

آزمون MCAT فاقد مصاحبه می باشد. شیوه ی کار این آزمون بدین شکل می باشد که اگر قصد تحصیل پزشکی در کشور آمریکا و یا کانادا را داشته باشید، مؤسسه یا شرکت مد نظر را انتخاب نموده و پس از طی کردن فرایند ثبت نام، در آزمون شرکت می کنید. پس از قبولی در آزمون، مجوز ورود به دانشگاه انتخابی را پیدا خواهید کرد و نیازی به انجام مصاحبه ی خاصی نخواهید داشت.

هزینه ­‌ی شرکت در آزمون MCAT

هزینه­‌ی شرکت در آزمون MCAT بنا بر منطقه­‌ای که در آن زندگی می­‌کنید متفاوت می باشد و از این لحاظ به سه منطقه‌­ی طلایی، نقره­ای و برنزی تقسیم بندی خواهید شد که برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از منطقه­‌ی خود میبایست به سایت برگزاری آزمون یعنی AAMC مراجعه نمایید.

افرادی که در منطقه­‌ی طلایی هستند، تاریخ و زمان بیشتری برای امتحان دادن برای آنان در نظر گرفته شده، می­‌توانند تاریخ امتحان را با کمترین هزینه‌­ی مجدد تغییر دهند (90 دلار)، درصد کمتری از هزینه­‌ی پرداختی آنان بابت کنسل نمودن تاریخ برگزاری، کسر خواهد شد (155 دلار) و برای هزینه­‌های پذیرش برنامه‌­های کمکی، هزینه­‌ی تغییر زمان برنامه و کنسل شدن نیز در کمترین مقدار خواهند بود (105 دلار). این افراد تا 29 روز قبل از تاریخ امتحان فرصت ثبت نام دارند و هزینه­‌ی ثبت نام نیز 315 دلار می باشد.

کسانی که در منطقه­‌ی نقره­ای باشند، هزینه­‌ی ثبت نام آنان افزایش پیدا نمی­‌کند و با پرداخت هزینه‌­ی بیشتری می­توانند تاریخ و محل برگزاری آزمون را تغییر دهند (150 دلار) و می­توانید آزمون را کنسل کنید اما هیچ هزینه‌­ای برگشت داده نخواهد شد. برای هزینه­‌های پذیرش برنامه‌­های کمکی، هزینه­‌ی تغییر زمان برنامه و کنسل شدن نیز در کمترین مقدار خواهند بود (105 دلار). این افراد تا 15 روز قبل از تاریخ امتحان فرصت ثبت نام دارند و هزینه­ی ثبت نام نیز 315 دلار می باشد.

کسانی هم که در منطقه­‌ی برنزی باشند هزینه­‌ی ثبت نام برای آنان افزایش پیدا می­کند و به 370 دلار می‌­رسد. تاریخ و مرکز برگزاری آزمون را نمی‌­توانند تغییر دهند. امکان کنسل کردن آزمون MCAT برای آنان وجود دارد اما هیچ هزینه‌­ای برگشت داده نخواهد شد. برای هزینه­‌های پذیرش برنامه­‌های کمکی، هزینه­‌ی تغییر زمان برنامه و کنسل شدن نیز در کمترین مقدار خواهند بود (105 دلار). این افراد تا 8 روز قبل از تاریخ امتحان فرصت ثبت نام دارند.

زمان ثبت نام آزمون MCAT

آزمون MCAT توسط مؤسسه­‌ی غیر انتفاعی یا خصوصی AAMC برگزار می­‌شود و تنها در کشور آمریکا و کانادا نیز معتبر می باشد. در بین ماه­‌های ژانویه تا سپتامبر بین 25 تا 35 بار آزمون برگزار می‌­گردد اما برای کسب اطلاعات دقیق­تر از جمله اطلاعاتی در مورد زمان ثبت نام و حتی برگزاری آزمون و هزینه ­ها بهتر است به سایت AAMC مراجعه نمایید تا از این بابت مشکلی پیش نیاید. اما به طور معمول ، کسانی که در منطقه­ یا ناحیه­ی طلایی باشند، تا 29 روز قبل از تاریخ برگزاری، کسانی که در منطقه­‌ی نقره­ای باشند تا 15 روز و کسانی که در منطقه‌­ی برنزی باشند تا 8 روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون MCAT فرصت ثبت‌نام خواهند داشت.‌

اعتراض به نتیجه ی آزمون MCAT

فرم اولیه یا خام نتایج آزمون MCAT بلافاصله بعد از آزمون و در صورت تأخیر نهایتا تا 48 ساعت بعد منتشر میگردد و نتایج رسمی آزمون نیز بین 30 تا 35 روز پس از روز برگزاری آزمون در سایت AAMC در دسترس خواهند بود. برای آن دسته از داوطلبانی که نسبت به نمره ی خود اعتراض داشته باشند، حداکثر 30 روز کاری فرصت دارند تا پس از مشخص شدن نتایج با مراجعه به آدرس اینترنتی وب سایت AAMC نسبت به نمره ی خود اعتراض کنند. همچنین باید بابت درخواست خود حدود 65 دلار پرداخت نماییدو نتایج نیز نهایتا 3 هفته بعد به شما اعلام خواهند شد.

منابع آزمون MCAT

از جمله منابع آنلاین آزمون MCAT که برای تمامی کسانی که در این آزمون ثبت‌نام کرده باشند در دسترس خواهد بود، سایت برگزار کننده­ی آزمون یا همان AAMC  می باشد که در آن می‌­توانید علاوه بر دسترسی به بانک سؤالات و آزمون­‌های قبلی، به تمامی نکات و راهکارها و تمرین‌­های هر بخش نیز دسترسی داشته باشید.

منبع مشهور دیگری که برای آزمون MCAT به صورت آنلاین فعالیت دارد مؤسسه‌­ی Khan Academy  می باشد که در آن پس از ثبت نام و پرداخت شهریه، می­توانید علاوه بر دسترسی به فایل­های صوتی و تصویری هر یک از بخش‌­های آزمون به تمرین و حل مسائل نیز بپردازید.

ضمن اینکه مؤسسه­‌ی Magoosh نیز از جمله منابع آنلاین آزمون MCAT به حساب می آید که با بهره گیری از اساتید برجسته و تعداد بسیاری زیادی از ویدیو، فایل درسی و نمونه سؤال از شهرت جهانی خاصی برخوردار می باشد.

اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید