مطالعه مقاله آموزشی درباره Primary and secondary school education in Canada از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

تحصیل در مقطع دبستان و دبیرستان در کانادا :

مدارس در کانادا به دودسته تقسیم میشوند :

مدارس دولتی:

 که شهریه آنها حدودا 14000 دلار و هزینه بیمه دانش آموزی در آنها 1000 دلار میباشد

مدارس دولتی کشور کانادا برای شهروندان کانادا و دارندگان کارت اقامت دائم رایگان هستند و در عین حال برای دانش‌آموزان خارجی دارای شهریه بالایی است. اگر اولین سال است که فرزند خود را در مدارس کانادا ثبت نام می‌کنید، از ایشان تست‌هایی گرفته می‌شود تا ببینند از چه سطحی باید شروع کنند و همچنین ممکن است دوره‌های تقویتی زبان انگلیسی یا فرانسوی برای محصل گذاشته شود.

ترکیب محصلین کانادایی و محصلین بین‌المللی در تمام مدارس کانادا دیده می‌شود و این مدارس جزو با کیفیت‌ترین سیستم های آموزشی در دنیا می‌باشند.

 

مدارس خصوصی کانادا :

شهریه مدارس خصوصی بین ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار در سال بوده و این مدارس از کیفیت بسیار بسیار بالایی بهره مندند و اغلب محصلینی که در این مدارس ثبت نام می‌کنند، از ابتدا به دنبال تخصص در رشته خاصی هستند.

 

همچنین مدارس روزانه و مدارس شبانه روزی میتوانند در دسته های بالا قرار بگیرند که هزینه مدارس شبانه روزی بین 30 تا 60هزار دلار در سال است .

 

همچنین لازم به ذکر است در برخی از استان ها فرزندان دانشجویان بین المللی میتوانند بصورت رایگان به ادامه تحصیل بپردازند و این مزیت بزرگی برای دانشجویان بین المللی است که فرزند دارند.

گاردین یا کاستودین چیست :

اگر فرزندان کمتر از ۱۷ سال داشته باشند، و بدون والدین برای تحصیل به کانادا اقدام کنند، جهت تحصیل در کانادا باید تحت مراقبت و نظارت فرد بالغی در کانادا باشند. این فرد نقش گاردین یا همان کاستودین دانشجو در کانادا را خواهد داشت و اصطلاحا با ویزای گاردین کانادا وارد این کشور می‌شود. در بیشتر موارد اگر محصل کمتر از ۱۰ سال سن داشته باشد باید یکی از والدین او حتما همراه و باشند.

 

 

ویزای همراه والدین در حین تحصیل فرزند در مدارس کانادا:

 

ویزایی که برای یکی از والدین که به همراه دانش آموز وارد خاک میشود در نظر گرفته شده که معمولا مولتی 5 ساله است و به یکی از والدین پدر یا مادر که به عنوان همراه با دانش آموز به کانادا میرود تعلق میگیرد.

نکات کلی در مورد مدارس کانادا :

شروع ترم تحصیلی در مدارس کانادا معمولا از ماه سپتامبر اغاز شده و در ماه جون پایان میابد .

یک سال تحصیلی در مدارس کانادا معمولا 190روز و در استان کبک 180 روز میباشد.

کلاس های درس معمولا در 8 صبح آغاز و در 3 بعد از ظهر پایان میابد . در برخی مدارس ساعت شروع 9 صبح و ساعت پایان 4 بعدازظهر میباشد.

 

حمل و نقل دانش آموزان به مدارس معمولا از طریق اتوبوس های مدارس میباشد و بستگی به شرایط سنی دانش آموز تفکیک صورت میگیرد.

 

در بیشتر استان های کانادا، دانش آموزان باید قبل از آغاز سال تحصیلی در برابر بعضی از بیماری‌ها واکسینه شوند. همچنین در بیشتر مدارس کانادا پرستارانی تمام وقت و یا نیمه وقت برای مراقبت از دانش آموزان وجود دارد.

 

دبیرستان های کانادا و شرایط تحصیل در آنها

در دبیرستان‌های کانادا، امکان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی یا فرانسوی وجود دارد. در کنار این زبان ها، زبان های ژاپنی، اسپانیایی، ماندرین نیز تدریس میشوند که امکان انتخاب واحد از بین آنها نیز وجود دارد.

 

‌تحصیل در دبیرستان های کانادا، برای دارندگان اقامت دائم و سیتیزن ها و فرزندان متقضیانی که ویزای کار دارند،کاملا رایگان است. هزینه تحصیل در دبیرستان های دولتی ، سالیانه ۱۴ هزار دلار میباشد. مدارس خصوصی شهریه بالاتری دارند. هزینه بیمه در دوران دانش آموزی سالیانه ۱۰۰۰ دلار میباشد .دانش آموزانی  که قصد دارند به همراه پدر یا مادر خود در کانادا تحصیل کنند نیز میتوانند در خانه خریده شده  یا اجاره ای خود مستقر شوند. هزینه تحصیل در مدارس شبانه روزی کانادا نیز بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار است. این هزینه شامل شهریه و هزینه زندگی و بیمه میگردد.

 

با توجه به هزینه بسیار منطقی تحصیل در دبیرستان ها و کیفیت آموزشی ارائه شده در دبیرستان های کانادا در مقایسه با کشور انگلستان و امریکا که از کیفیت پايین تری برخوردارند، کانادا بهترین گزینه برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان برای فرزندان میباشد..

 

 همچنین فارغ التحصیلان دبیرستان در کانادا، میتوانند در شرایطی از بورسیه های تحصیلی عالی برای ورود به دانشگاه بهره مند شوند.

شرایط اولیه ورود به دانشگاه‌های کانادا پس ازاتمام دوره دبیرستان

گذراندن انگلیسی، ریاضی، یک درس از علوم  اجتماعی، یک درس علوم، و زبان خارجی در سال یازدهم تحصیل.

گذراندن دروس انگلیسی سال دوازدهم  به علاوه ۳ الی ۴ درس آکادمیک در سال دوازدهم تحصیل.

 

همچنین لازم به ذکر است پس از اتمام تحصیلات دوره دبیرستان در کانادا محصلین یکی از راه های زیر را میتوانند انتخاب کنند :

  • ورود به بازار کار
  • کار به صورت داوطلبانه برای تقویت رزومه خود
  • ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه های کانادا
  • و…

آخرین مقالات

آخرین اخبار
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید