انواع مالیات در کانادا

مطالعه مقاله آموزشی درباره انواع مالیات در کانادا از بلاگ مهاجرت پارسه بین الملل

مالیات در این کشور دارای بخش‌های مختلفی به شرح زیر می باشد:

  • مالیات بر درآمد شخصی
  • مالیات بر ملک
  • مالیات بر ارث
  • مالیات بین‌المللی
  • مالیات حقوق
  • مالیات شرکت‌ها
  • مالیات مواد مصرفی یا مالیات غیر مستقیم

مالیات بر درآمد شخصی در کانادا

چهل درصد(40%) از درآمد مالیاتی کشور کانادا از مالیات بر درآمد شخصی تشکیل می‌ شود. مالیات بر درآمد شخصی تنها مالیاتی می باشد که مردم کانادا به طور مستقیم با آن در ارتباط هستند. مقدار مالیات پرداختی در کشور کانادا همچون اغلب کشورهای پیشرفته‌ی دنیا به صورت تصاعدی می باشد. به این معنی که افرادی که دارای درآمد بالایی هستند؛ مالیات بیشتری پرداخت خواهند نمود. لازم به ذکر است بدانید که شهروندان کانادایی که درآمد پایینی دارند؛ براساس شرایط خاصی از پرداخت مالیات معاف خواهند شد. معمولا افرادی که کمتر از ده هزار دلار کانادا در سال درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف میگردند.

مالیات بر درآمد معمولا توسط شرکت‌ها و یا کارفرمایان کسر می‌گردد. سپس این مبلغ به طور مستقیم به اداره درآمد کانادا(CRA) واریز می‌گردد. تمام اشخاصی که در کانادا مشغول به فعالیت می باشند؛ چه آنها که به صورت فول تایم و چه آنهایی که به صورت پاره وقت کار می‌کنند. مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

مالیات بر ملک در کانادا

افرادی که صاحب ملک در کانادا می باشند؛ می بایست سالانه مبلغی را به عنوان مالیات به حساب شهرداری واریز نمایند. مقدار مالیات بر ملک در مناطق و شهرهای مختلف بسیار متفاوت می باشد. به عبارتی مبلغ پرداختی صاحب ملک به عنوان مالیات به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی همچون: ارزش ملک، شهری که ملک در آن قرار گرفته است، محل قرار گرفتن ملک و…

مالیات بر ملک به صورت سالیانه پرداخت می‌گردد. هرچه ملک نوساز‌تر باشد و یا در محل و شهر بهتری قرار گرفته باشد میزان مالیات آن بیشتر خواهد‌ شد. در بعضی از شهرها این امکان وجود دارد که این مالیات به صورتی دو یا چند قسط و یا حتی ماهیانه پرداخت  شود.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث یکی دیگر از انواع مالیات پرداختی کانادا می باشد. این کشور مانند اغلب کشورهای جهان به هنگام انتقال ارث مبلغی را به عنوان مالیات بر ارث دریافت‌ می‌نماید. به همین جهت افرادی که ارث به آنها تعلق می‌گیرد می بایست مبلغی را به عنوان مالیات به دولت کانادا پرداخت نمایند.

مالیات شرکت‌ها در کانادا

 

  • شرکت با مالکیت انحصاری(Sole-proprietorship)
  • شرکت با مالکیت چندگانه(Partnership)
  • شرکت سهامی کانادا (Co-operatives)

 

افرادی که دارای حرفه و یا شغل خاصی می باشند؛ می‌توانند شرکت با مالکیت انحصاری(Sole-proprietorship) ثبت نمایند. همچنین افرادی که دارای کار قراردادی نمی باشند و یا برای انجام دادن کارهای خود نیازی به امور اداری یا دفتری ندارند. این نوع شرکت‌ها را برای خود ثبت می‌کنند. مالیت پرداختی این نوع شرکت‌ها از نوع مالیات بر درآمد شخصی می باشد. در شرکت با مالکیت چندگانه(Partnership) مالیات را به صورت مشارکتی پرداخت می‌ نمایند؛ ولی پرداخت مالیات در شرکت سهامی (Co-operatives) به صورت  مستقل می باشد. اکثر شرکت های بزرگ کانادا از این نوع می باشند. همچنین هزینه ثبت، نگهداری و مالیات این نوع شرکت‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر می باشد.

مالیات بین‌المللی کانادا

افرادی که شهروند کشور کانادا هستند. چنانچه در کشور دیگری به غیر از کانادا مشغول فعالیت اقتصادی و کسب درآمد باشند. می بایست مقداری از این درآمد را به عنوان مالیات به کشور کانادا پرداخت نمایند.

مالیات حقوق در کانادا

در این نوع مالیات کارفرما قبل از پرداخت حقوق کارمندان و یا نیروی کار خود مقداری از مبلغ را به عنوان مالیات بر حقوق کسر می‌نماید. این مبلغ به طور مستقیم به حساب دولت واریز می‌گردد. علاوه‌ بر این کارفرما مبلغی دیگر را به عنوان مالیات کارفرما پرداخت می‌نماید. این مبلغ بیشتر شامل بیمه، حقوق بازنشستگی و… می‌گردد.

مالیات غیر مستقیم یا مالیات بر مواد مصرفی

هر کالا، وسیله و یا هر موادی که قابل خرید می باشد؛ در کانادا مشمول مالیات میگردند. تفاوتی ندارد؛ که خرید بزرگ یا کوچک باشد. مالیات مواد مصرفی یا مالیات بر خرید در استان‌های مختلف کانادا متفاوت می باشد. برای مثال این مبلغ در استان بریتیش کلمبیا و انتاریو دوازده درصد؛ اما در استان آلبرتا پنج درصد می باشد.

لازم به ذکر است در کشور کانادا برای خرید برخی از کالاها مثل: نان و شیر مالیات پرداخت نمی‌کنند. هرچند در عوض برخی از کالاها و یا مواد هستند؛ که مالیات بیشتری بابت خرید آنها پرداخت می‌شود مانند مشروبات الکلی، بنزین و…

اشتراک مطلب با دوستان:
برای ویزای تحصیلی از وی‌پارسه راهنمایی بگیرید